به پیشواز عزاداری دختران نسل زد برویم

  • محسن رنانیمحسن رنانی

جناب سردار حمید هداوند
فرمانده محترم انتظامی استان البرز
سلام بر شما

پیرو دستور شما مبنی بر احضار دختران عزادار کرج که بدون روسری، در دسته عزاداری شرکت کردند و زنجیر زدند، این سوالات برای من و دانشجویانم پیش آمده است؛ به آنها قول داده‌ام از شما بپرسم:

فرموده اید به علت «هنجار شکنی و خدشه‌دار شدن احساسات عزاداران حسینی» دستور احضار آن دختران داده شده است؛ لطفا بفرمایید معیار هنجارشکنی چیست؟ قانون ملاک است یا قضاوت افکار عمومی؟

اگر قانون ملاک است؛ آیا عنوان مجرمانه‌ای در قوانین جزایی تحت عنوان «هنجارشکنی» یا «خدشه‌دار شدن احساسات عزاداران حسینی» وجود دارد؟ اگر آری، احضار این دختران بر اساس دستور کدام مرجع قضایی بوده است؟

اگر افکار عمومی ملاک است، منظور افکار عمومی کدام یک از بخش‌ها یا قشرهای جامعه است؟ مثلا اگر از نتایج انتخابات اخیر کمک بگیریم، اکنون جامعه دارای سه گروه جمعیتی بزرگ است (۵۱ درصدی‌، ۲۷ درصدی‌، و ۲۲ درصدی) که این‌ها قضاوتشان نسبت به یک چنین پدیده‌ای متفاوت است، معیار شما برای تبعیت از افکار عمومی، کدام بخش‌های جامعه است؟

اگر خدشه‌دار شدن احساسات عزاداران، ملاک است، اولا بفرمایید این خدشه‌دار شدن چگونه اندازه‌گیری می‌شود؟ و آیا در پدیده‌ها و ناهنجاری‌های دیگر هم خدشه‌دار شدن احساسات مومنان و عزاداران ملاک است؟

مثلا وقتی در برخی هیئت‌های عزاداری مردان تا کمر لخت می‌شوند و در حضور زنان سینه می‌زنند یا فیلم‌های‌شان را در فضای مجازی بازپخش می‌کنند و احساسات بسیاری از مومنان و عزاداران از این وضعیت خدشه‌دار می‌شود، شما اقدام به احضار می‌کنید؟

یا وقتی در برخی هیئت‌ها به جای عزاداری، خود را سگان حسین می‌نامند و عوعو می‌کنند و فیلم آن را نیز پخش‌ می‌کنند و این عمل احساسات بسیاری از مومنان را مخدوش می‌کند (چرا که ایمان نیز نمی‌تواند ما را از مقام انسانی خلع کند)، آیا نیروی انتظامی احضار می‌کند؟

در برخی عزاداریهای شبانه در کل ایام محرم و صفَر، برخی مداحان، حتی در ساعات نیمه شب، با فریادهای ناهنجار خود پشت بلندگو، تا چند صد متر آسایش شبانه را از شهروندان می‌گیرند و موجب شرمندگی مومنان و عزاداران ساکن محل می‌شوند، به نظر شما این مورد هم هنجارشکنی است و لازم است برخورد شود؟

به نظر شما قمه‌زدن و انتشار تصاویر خون آلود قمه‌زنان در فضای مجازی هنجارشکنی هست یا نه؟ آیا لازم است قمه زنان احضار شوند و با انتشار دهندگان آن فیلم‌ها برخورد شود؟

آیا اگر امام جمعه‌ای روی منبر دروغ گفت و فسادی را انکار کرد و بعدا اسناد دروغ او آشکار شد و میلیون‌ها نفر از مومنان این کشور از این رفتار شرمنده و سرافکنده شدند و احساساتشان جریحه‌دار شد، او را هم احضار می‌کنید؟

آیا وقتی عده‌ای با هر نیتی،‌ خیابان را می‌بندند تا چای و شربت و آش نذری توزیع کنند، و وقت و برنامه هزاران شهروند را ضایع می‌کنند، این هم ناهنجاری محسوب می شود یا نه؟

و البته خوب است نیروی محترم انتظامی یک‌بار برای همیشه و با شفافیت اعلام کند که برای عزیزان آن نیرو هنگام انجام وظیفه، قانون ملاک است یا هنجار یا افکار عمومی یا میل مجری قانون؟

و البته یادمان نرود که هنجار یعنی یک الگوی رفتاری جمعی، یعنی چیزی که خودِ جامعه مراقبت می‌کند که مراعات شود و نیازی به مداخله نیروهای دیگر ندارد. اگر نیاز به مداخله‌ای از بیرون بود، پس هنجار نیست.

و خوب است نیروی محترم انتظامی بیش از آن که نگران رعایت هنجارها باشد نگران حفظ حریم و حرمت خویش باشد. در سال ۱۳۸۷ در رسانه‌های کانادایی خواندم که پلیس کانادا با حضور در مجلس آن کشور، با لایحه دولت برای ممنوع کردن صحبت با تلفن‌همراه هنگام رانندگی، مخالفت کرد. استدلال پلیس این بود: این کاری نیست که پلیس اکنون بتواند انجام دهد، با چنین قانونی، هم قانون را بی‌حرمت می‌کنید و هم پلیس را.

سردار هداوند عزیز
من از دیدن دین‌ورزی آزادانه نسل زد بسیار خوشحالم. آنان با دین مشکلی ندارند،‌ آنان با فسیل شدگی ما به‌نام دین مشکل دارند. و بسیار از شما متشکرم که با خبررسانی در این مورد، فضای این گفت‌وگو را فراهم آوردید.

امید که نیروی محترم انتظامی در همه حوزه‌ها بویژه هنجارگریزی در رعایت استانداردهای تولید خودرو و نیز هنجار‌شکنی و قانون‌گریزی در رانندگی که زندگی روزمره کل ملت ایران را ناامن کرده است (و فقط در سال گذشته بیست‌هزار کشته و حدود چهارصد هزار مصدوم برجای گذاشته است)، وظایف خود را به صورت کارآمد و شایسته انجام دهد.

مطمئن باشیم اگر نیروی محترم انتظامی رویه‌ها وقواعد ثابت و شفافی را در برخورد با همه انواع هنجارشکنی و قانون‌گریزی داشته باشد، مردم ایران به‌طور قاطع از فعالیت آن نیرو حمایت خواهند کرد.

با احترام – محسن رنانی
استاد دانشگاه اصفهان
۲۸ تیر ۱۴۰۳

https://renani.net/?p=6118
محسن رنانی

محسن رنانی

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان

کانال تلگرام

نظرات (20)

wave
  • محمدمهدی ملکی

    ۲۸ تیر ۱۴۰۳ در ۹:۱۷ ب٫ظ

    باسلام و احترام
    متنی قابل تامل می باشد چه در وصف دختران نسل نو و یا نقد نیروی محترم انتظامی،
    به هر نحو از حضور کنشگر و فعال شما همچون همیشه خوشحالم و از سوی دیگر حضور شما به عنوان عضو شوری راهبردی دولت چهاردهم را به شما و همه ایران دوستان تبریک عرض میکنم. به امید رسیدن هرچه سریعتر کشورمان به نقطه صفر توسعه و دوری از هر گونه افت و بلا

    پاسخ
  • عسل

    ۲۹ تیر ۱۴۰۳ در ۰:۳۶ ق٫ظ

    با سلام
    استاد عزیز مطلبی نوشته اید که بنظر بنده با استدلال غلط شما شروع شده که جامعه را به سه گروه دسته بندی کرده اید و طبق همین فرضیه اعتقاد دارید بیشتر جامعه با شما هم عقیده هستند در صورتی که خود من به آقای پزشکیان رای داده ام ولی با این حرکت “هنجارشکنی ” مخالف هستم حتی الان هم که با همکارانم در حال بحث بودیم آنهای که هم رای ندادن با من هم عقیده می باشند ، چرا فکر نمی کنید کسانی که رای ندادن بخاطر مشکلات اقتصادی این مملکت است که اقتصادان ها بجای حال مشکل آن به فکر دعواهای سیاسی هستند و مردم را از خودتان خسته کرده اید .
    چرا فکر نمی کنید مردم از دست شما دو جناح اقلیت خسته شده اند.

    پاسخ
  • زمانی

    ۲۹ تیر ۱۴۰۳ در ۴:۰۲ ق٫ظ

    سلام بر استاد عزیز
    سپاس از توجه شما
    سپاس از دغدغه شما برای مسائل کشور از جمله توجه به نسل زد( که بنده این اصطلاح را توهین به این نسل می دانم به خصوص اساتیدی مثل حضرتعالی که حتی یک پژوهش بومی در این موضوع ندارید.)
    کشف حجاب، پیشران مواجهه دشمن با انقلاب اسلامی و اسلام ناب و مظاهر مذهبی است.
    همه کارهایی که گفتید بد است اما بدتر از همه آنها اسب تراوای «برهنگی» است …
    ضمن اینکه ب
    مشخص شد که این اتفاق براساس یک طراحی از قبل بوده و با نیت تغییر تصویر عزاداری سیدالشهداء انجام شده
    به نظرم به جای مباحثه با شاگردان و بیان سؤالات از نیروی انتظامی که وظیفه اش را انجام داده، در پی کشف پاسخ از متخصصی باشید.
    استماع این فایل را توصیه می کنم.
    البته اگر ایتا ( پیام رسان داخلی) دارید

    https://eitaa.com/m_ghanbarian/5095

    پاسخ
  • ابوالفضل طیبی کرج

    ۲۹ تیر ۱۴۰۳ در ۱۰:۲۴ ق٫ظ

    بنام خدا ،آقای دکتر رنانی ،سلام ودرود ،دیرنخواهد بود که فرداها،جناب رنانی وهمفکرانش ،دراعتراض به دیگررفتارهای قانونی متولیان امورجامعه دربرابر سایر ناهنجاری‌های اجتماعی [ مثلااشاعه دهندگان سگ گردانی در مراسم مذهبی، ویا برافراشتن پرچم همجنس‌بازان ویامروجین فحشا ) از باب دفاع از حقوق آحادافراد جامعه ) درافکار عمومی بطور تمام قد لباس دفاع راپوشیدواقدام قانونی مجریان قانون رادرافکار عمومی تحت شعاع قراردهید!■اینک بنده یکشهروند کرجی از شماچندسوال دارم ۱/:چرا اصولاواز ابتدا این رفتار وواکنش خودرا رسانه ای میکنید؟!۲/: چراجنابعالی وهمفکرانتان عمومآ بنادارید دربرابر هرگونه اقدام متولیان امور اجتماعی درحیطه قانون وعرف جامعه واکنش جنجالی ورسانه ای داشته باشید؟!۳/: آیا شما غیر از روش فعلی راه وروش دیگری برای اصلاح رفتار متولیان امور اجتماعی وآحاد افراد جامعه دارید که هزینه تنش ذهنی و تبعات اجتماعی نداشته ویاهزینه کمتری داشته باشد ؟! اگردارید اصولا چرا معمولابرای اصلاح امور از اول ازباب جنجال وجلب توجه وارد کارزار میشوید؟! صرف نظر از انگیزه خیرخواهانه وخداپسندانه! والسلام شهروندکرجی جمعه۲۹تیرماه دررابطه با نامه شرگشاده شما به آقای هداوند فرمانده فراجا البرز بخاطر احضار …

    پاسخ
  • پیوند

    ۲۹ تیر ۱۴۰۳ در ۱۲:۴۳ ب٫ظ

    حرف دل رو زدید ممنونم ضمنا اگه مشکلی بود چرا همون موقع کسی جلوشون رو نگرفت؟؟؟؟؟

    پاسخ
  • لولو

    ۲۹ تیر ۱۴۰۳ در ۷:۳۴ ب٫ظ

    الان دخترا این طور اومدن تو دسته
    مشکل خودرو ها حل شد، دیگه کشته تو جاده ها نداریم؟
    مغلطه نکنید استااااااد
    حرمت میدونید یعنی چی؟
    جرأت دارید نظر مخالفتون رو هم تایید کنید توی سایت؟
    ……..
    می‌گویند گناهکاران را نمی‌پذیرند؟
    -آری، گناه‌کاران را در این قافله راهی نیست…
    امّا پشیمانان را می‌پذیرند.
    #آدم نیز در این قافله ملازم رکاب حسین علیه‌السلام است.
    که او سر سلسه‌دار خیل پشیمانان است.
    #شهید_آوینی

    پاسخ
  • وحدتی

    ۲۹ تیر ۱۴۰۳ در ۱۱:۵۶ ب٫ظ

    سلام و درود استاد عزیز همه میدانیم ارزش های اسلامی که منشأ هنجارها و باید ها و نباید هاست چیست ؟هر بچه مسلمانی میداند که حضور در اماکن مذهبی و مراسم مذهبی آدابی دارد و مستلزم رعایت هنجارهایی خاص است که در طول بیش از هزار سال رعایت شده است البته شاید شما این ارزش ها و هنجارها را خرافی و منبعث از دستگاه روحانیت صفویه ساخته بدانید این نظر شماست و ممکن است مانند نظرات اقتصادی و پیش بینی قیمت نفت تان و…. اشتباه باشد ،لطف کنید در همان وادی اقتصاد قدم بزنید و این عرصه را به عالمان دین و جامعه‌شناسان بسپارید که دوران علامه و همه چیز دانی گذشته است مگر برای کف و سوت و هورا چند شاگرد و …. که آن هم می گذرد.

    پاسخ
  • مهدی

    ۳۰ تیر ۱۴۰۳ در ۸:۴۰ ق٫ظ

    جناب آقای دکتر رنانی عزیز! نیک می‌دانید که نیروی انتظامی این دیار مجری اوامر ملوکانه‌اند. حتی اگر درصد جمعیتی این ملوک همیشه پاسخگو با زندان و گلوله و اعدام، کمتر از تعداد انگشتان یک دست باشند. همه می‌دانیم اشکال کار کجاست و از کجا باید شروع کرد. هرچند که کمتر مستقیم و بیشتر غیرمستقیم راجع به منبع و مصدر مشکلات می‌نویسید، ولی همه می‌دانیم که به هدف زدن را خوب می‌دانید اما…..!در هر صورت همین نوشتنها، حرکتی ولو کند و لاک‌پشتی در جهت نمایاندن مانع/موانع اصلی و یافتن راههای برطرف کردن آنها در یادها خواهند ماند.

    پاسخ
  • سید محمد حسن مدرس

    ۳۰ تیر ۱۴۰۳ در ۱۰:۵۶ ق٫ظ

    اقای رنانی سلام. صحبت از رعایت حریم و حرمت شخصی کردید اما در بیانتان حرمت شخصی میلیون ها نفر که به عزاداری حسینی و دین داری که شما قبول ندارید توهین کردید و فسیل زدگی خواندید. چرا شما حق دارید به همه توهین کنید و حرمت هر کسی را میخواهید بشکنید اما کسی نباید مخالف عقاید شما حرف بزند و اگر حرفی بزند با تمسخر با او رفتار میکنید. از یک هیئت علمی بدور از شان است این گونه رفتار. متاسفیم برای آن دانشگاهی که این چنین هیئت علمی دارد
    سید محمد حسن مدرس
    اهل رهنان
    روستای خودتان

    پاسخ
  • فریبرز

    ۳۰ تیر ۱۴۰۳ در ۱:۲۳ ب٫ظ

    آقای رنانی شما یا از روی غرض این نامه را نوشته اید یا از روی بی‌خبری محض!
    آیا واقعا شما نمی‌دانید نیروی محترم ومقدس جمهوری اسلامی سال هاست با جماعت هنجارشکنی که شما گفتید نیمه عریان سینه میزنند،قمه می‌زنند خود را سگ می نامند و عوعو میکنند و امثال این هنجارشکنی ها برخورد جدی و سخت میکند!
    و بهتر است شما که استاد دانشگاه هستید بدانید که نوع هنجار شکنی این دخترانی که با کشف حجاب زنجیر زنی کردند با دیگر ناهنجاری ها بسیار متفاوت است! که اگر برخورد و جلوگیری نشود ایران را به سمت آذربایجانی شدن خواهد کشید که البته شما بدتان نمی آید که اینگونه شود!
    اینقدر دانشجوهایتان و سؤالاتشان را به رخ جامعه نکشید کاش می گفتید روی هم رفته چند دانشجو دارید و
    در کل چند نفر از آن دانشجوهای ادعائی شما این درخواست را از شما داشتند؟
    کاش چندجمله هم از داشجوها و مردمی که خواستار برخورد با این پدیده زشت و لیبرالی مورد پسند شما هستند هم سخن گفته میشد!
    سلام علی من التبع الهدی

    پاسخ
  • Toomas

    ۳۰ تیر ۱۴۰۳ در ۳:۴۹ ب٫ظ

    پوپولیسم…پوپولیسم…پوپولیسم
    اگر بخوای اینطوری استدلال کنی، هر جرمی رو میشه توجیه کرد…
    من بعنوان یه دهه هشتادی از این‌حجم از پوپولیسم شما و دوستانتان خسته شده ام…
    اینکار شما توهین به‌ما مردمه!

    پاسخ
  • محسنی

    ۳۰ تیر ۱۴۰۳ در ۷:۴۴ ب٫ظ

    نظرات آقای رنانی در موارد متعدد بر هیچ پایه عقلی قرآنی و‌منطقی استوار نیست و اساسی ندارد اما اعتقادات دینی مردم بازیچه نیست که کسی بدون تخصص در رشته ای بیاید مورد هجمه قرار دهد به عنوان نمونه در کلیپی سخنان ایشان در مورد احادیث و خرافات و نسبت دادن به زمان صفوی و… ادعای بدون سندی بود چرا که اولا در مورد احادیث کسی باید نظر دهد که تخصص در رشته حدیث شناسی علم رجال و درایه داشته باشد ثانیا احادیثی که با قرآن موافق باشند ملاک عمل و اعتنای مسلمانان است و اگر مخالف با قرآن‌باشد مورد پذیرش نیست و غالب احادیث وارده موافق قرآن و عقل سلیم است مگر اینکه کسانی بخواهند از روی عناد و یا به تعبیر قرآن فی قلمبه مرض فزادهم الله مرضا نظر بدهند امیدواریم تا دیر نشده انوار تابنده هدایت الهی بر دل این هم وطن بتابد.

    پاسخ
  • زهره موسویان

    ۳۰ تیر ۱۴۰۳ در ۱۱:۰۱ ب٫ظ

    سلام و احترام با تمام احترامی که برای دکتر رنانی استاد محترم قائل هستم و بسیاری از نقدهای ایشان را حرف دل خیلی از مردم این زمانه می‌دانم لیکن از نقد اخیر ایشان بسیار متأسف شدم چراکه درست است دختران نسل z بسیار متفاوت از نسل های پیشین و متأثر از سایر جوامع هستند کاری به درست یا غلط بودنش ندارم و برایم جالب است که اگر نسل ما یعنی دختران دهه ۵۰ تا ۷۰تحت تأثیر تفکرات جامعه و اعتقادات خانواده بودیم و خیلی دنبال نقد و تحلیل و اینگونه مسائل نبودیم ولی دختران نسل z هم بیشتر تحت تأثیر فضای مجازی بدون تفکر وگاها شاید از سر لجاجت بدون توجه به عواقب خیلی از رفتارها مرتکب آن می‌شوند که به فرموده استاد هنجار یا هنجار‌شکنی شاید ربطی به دیگران نداشته باشد ولی اینکه این دختران اینگونه برای امام حسین عزاداری می‌کنند دیگر بحثی نیست که حتی افراد عادی جامعه امثال من بخواهیم نسبت به آن بی‌تفاوت باشیم امام‌حسین عزادار اینچنینی نمی‌خواهد همانطور که حاضر نیستیم سخنان برخی واعظان و مداحان بیسواد را بپذیریم

    پاسخ
  • س م

    ۳۰ تیر ۱۴۰۳ در ۱۱:۴۶ ب٫ظ

    آقای رنانی تمام حرفهایتان مثل گردویی بی مغز میماند در ظاهر چهره‌ای شکیل و علمی ولی در باطن لجنزار و ساده لوحانه است در ضمن رئیس جمهور منتخب گفته هر کس در تخصص خود صحبت کند واین که شما در غیر تخصص خود صحبت میکنید یعنی چیزی از تخصص خود هم نمیدانیت

    پاسخ
  • طاهری

    ۳۱ تیر ۱۴۰۳ در ۵:۳۱ ب٫ظ

    سلام علیکم
    اولا طبق ماده ۶۳۸ در کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی، مصوب ۱۳۷۵: هرکس علنا در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی نماید، علاوه بر مجازات عمل، به حبس از ۱۰ روز تا ۲ ماه یا تا ۷۴‌ ضربه شلاق محکوم خواهد شد و اگر مرتکب عملی شود که نفس آن عمل، مجازات ندارد ولی عفت عمومی را جریحه دار نماید، تنها به حبس از ۱۰ روز تا ۲ ماه یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.
    تبصره این ماده که اصلاحی سال ۱۳۹۹ است در رابطه با جزای نقدی بی حجابی، مقرر می دارد: زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند به حبس از ۱۰ روز تا ۲ ماه و یا از ۲ میلیون تا ۱۰ میلیون ریال جزای نقدی، محکوم می شوند.
    ثانیا قمه زنی در انظار عمومی در ایران سالهاست ممنوع است و طبق فتوی رهبری و بسیاری از مراجع حرام است
    ثالثا دین ورزی آزادانه چیست؟ مثلا اگر دختران برهنه عزاداری میکردند هم باز دین ورزی آزادانه بود؟ آیا در نظر ایشان اقامه نماز بدون حجاب شرعی هم دین ورزی آزادانه است؟ آیا حدود دین را شارع تعیین میکند یا ایشان؟
    نمیدانم شاید از نظر ایشان ازدواج سفید هم نوعی دین ورزی آزادانه است علی الخصوص که ماه عسل به زیارت امام رضا بروند!

    پاسخ
  • ابوذر

    ۱ مرداد ۱۴۰۳ در ۱۱:۳۷ ق٫ظ

    سلام علیکم استاد عزیز
    چند نکته به نظر این حقیر می رسد که تقدیم می کنم.
    جسارتا بنده حرفهای شما را قبول ندارم این حرفها فقط باعث جری شدن دیگران برای حرمت شکنی می شود ائمه جانشان را فدا کردند این ارزش ها حفظ بشود امام حسین علیه السلام وقتی در قتلگاه افتاده بود متوجه شد دشمن به سمت خیمه ها می رود صدا زد اگر دین ندارید لا اقل آزاده باشیدمی خواست حریم خانواده اش حفظ شود. چه معنای دارد یک عده با پوشش نا مناسب وارد هیئت عزاداری بشوند دیگر حریمی نمی ماند و این باید مدیریت شود که اینگونه حریم برنامه های مذهبی هتک نشود مثل کسی که با سگ خونگی خودش داره نماز میخونه و استدلال میکنه که اسلام گفته با حیوانات مهربان باشید. اینها خلط مبحث هست. نتیجه ای جز ترویج اباحه گری در بین کسانی که دنبال سوء استفاده هستند و تجری بر گناه پیدا کردن آنها، ندارد.
    ضمن اینکه کسی که استاد دانشگاه هست نباید راه حرمت شکنی را با قلمش هموار کند . گیرم که اینها واقعیات جامعه هستند و شاید هم پیش خدا عزیز و توبه کننده باشند اما هر برنامه ای شان خودش را دارد باید مسئولین هیئت ها (هیئت امنا) پیش بینی این موارد را داشته باشند هر چند کار سختی هست. لا اقل جلوی رسانه ای شدن این صحنه ها را بگیرند. به نظر حساب شده و با برنامه این کارها انجام می شود

    پاسخ
  • حمید

    ۳ مرداد ۱۴۰۳ در ۰:۱۴ ق٫ظ

    عستاد عزیز ببخشید من زیاد مثل شما سوات ندارم ، فقط این رو بلدم ،
    حجاب قانون کشور عزیزم ایران است .

    پاسخ
  • طارق

    ۳ مرداد ۱۴۰۳ در ۳:۱۹ ق٫ظ

    تشکر از صحبت دلسوزانه و منطق جسورانه تان. جسارت در راه حق را سالهاست از ما ربوده اند و تمکین کرده ایم. از بزرگی هم فقط زورگفتن را یاد گرفته اند.

    پروردگار دانا…ما را بده مدارا

    آماری که از تصادفات دارید ناراحت کننده است و شرم آور! بین ۲ تا ۳ نفر کشته و بالای ۴۵ نفر مصدوم در هر ساعت، ۲۴ ساعت روز. یک زمانی هر کوچه ای یک شهید یا آزاده داشت (یا حداقل اینطور عنوان میشد) و امروز هر کوچه چندین قربانی از جهت رانندگی!

    پیشنهادی دارم که امیدوارم برای اثرپذیری نوشته هایتان جدی بگیرید: در نوشته هایتان سردمداران را بسیار از مرگ و حتمی بودن آن انظار بدهید، که مرگ را ساخته باید بود که چون مرگ بیاید، باز نگردد. در دین هم بسیار توصیه شده و فیلسوفانی هم به همچنین. و به قول چارلی چاپلین تا زمانی که مرگ هست دیکتاتورهای ظالم هم نخواهند پایید!

    پاسخ
  • محمد صادق

    ۹ مرداد ۱۴۰۳ در ۷:۴۳ ق٫ظ

    سلام بر هموطنان گرامی
    نظرات مطرح شده در این قاب مثل داستان فیل مثنوی مولوی را ماند. کسی مدعی است که سخن گوی سالار شهیدان است. آن یکی تکیه زده بر جای مجتهد و از زبان ایشان استدلال می نماید. کسی دیگر قانونگذاری میکند.واژه نقد در ذهن مغشوش میگردد. و مخلطه؟! یاد بگیریم از طرف خودمان حرف بزنیم و مستدل و حکیمانه.آیات ۱۷و ۱۸ سوره مبارکه زمر
    وَ الَّذِینَ اجْتَنَبُوا الطَّاغُوتَ أَنْ یَعْبُدُوها وَ أَنابُوا إِلَى اللَّهِ لَهُمُ الْبُشْرى‌ فَبَشِّرْ عِبادِ .الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِکَ الَّذِینَ هَداهُمُ اللَّهُ وَ أُولئِکَ هُمْ أُولُوا الْأَلْبابِ
    منبع:https://wiki.ahlolbait.com
    محترم باشیم، افکارمان را تمشیت کنیم.نگاهی به کتابهای استاد مطهری مثل سی گفتار بیست گفتار و ده گفتار ؛ مدارا و مدیریت و تئوری بسط شریعت ؛ مفاتیح الحیاه علامه جواد آملی . باب عقل و توحید از اصول کافی … اگر گشتی در افکار و سیر خرد ورزی کنیم. دیگر سهروردی را شهید نمیکنیم. حلاج را بدار نمیزنیم؛ عین القضاه همدانی را شمع عاجین نمیکنیم. اگر راه بسته بود.مثل علی(ع) سکوت میکنیم. بنگریم جامعه دچار فقر نگردد. و خرد جمعی رشد کند. انشاءالله

    پاسخ
  • احمد

    ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ در ۳:۲۷ ب٫ظ

    سلام
    با سپاس و تایید بسیاری از ناهنجاری هایی که اشاره شد اما اساسا تقسیم جامعه به ۳ گروه ۵۱، ۲۷ و ۲۲ درصدی نادرست است. در توسعه یافته ترین کشورها از نظر شما هم ۱۰۰ درصد افراد رای نمی دهند. چرا همه ۵۱ درصد رای نداده را مصادره به مطلوب میکنند؟ چگونه از رای و نظر ۵۱ درصد افراد رای نداده آگاهی یافتید؟ تازه ۲۷ درصد رای دهنده به جناب آقای پزشکیان و حتی ۲۲ درصد رای دهنده به رقیب او نیز کاملا موافق یا مخالف نظرات کاندیداهای خود نبودند. دین ورزی آزادانه ای که شما اشاره می کنید با بدیهی ترین اصول کسی که برای وی عزاداری می کنند فاصله ندارد؟ از نظر شما آیا فرد مسلمان می تواند نماز را بدون وضو بخواند و نام آن را دین ورزی آزادانه بگذارد؟ آیا دین ابداع گذشتگان است که اساس آن را بتوان بازسازی یا مدرن کرد؟ عوعو کردن و راه مردم را سد کردن و عزاداری بدون حجاب و بر خلاف اصول مسلم دینی دو روی یک سکه انحراف از مسیر حسینی و نشانه تحریف حقیقتند. مگر حسین برای اصلاح انحراف در دین جدش قیام نکرده بود؟ حجاب عزاداری حسین بن علی فستیوال نیست، پارتی نیست، حتی نمایش سنتی و آیینی هم نیست، علم همیشه برافراشته ظلم ستیزی شیعه در طول تاریخ و عرض جغرافیا در دست آزادگان عالم و طنین همیشه فریاد هیهات من الذله حسین است.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای خروج از جستجو کلید ESC را بفشارید