فردا اول خلقت است

فردا اول مهر است. و برای من از وقتی مطالعاتم را به سوی «کودکی و توسعه» برده‌ام، دیگر اولِ مهر، اولِ مهر نیست، اول خلقت است. همه چیز از اول مهر آغاز می‌شود. سرنوشت یک ملت، اقتدار یک ملت، رفاه یک ملت، دین یک ملت، دموکراسی یک ملت، آزادی یک ملت و عدالت یک ملت، از اول مهر آغاز می‌شود. همان‌گونه که در طبیعتِ زمین، همه چیز از مهر آسمان شروع می‌شود و بدون خورشید، طبیعت زمین عقیم خواهد ماند، در جامعه انسانی نیز همه چیز از مهر شروع می‌شود. ماه مهر آغاز کشت‌وکار در مزرعه‌ی وجود کودکانی است که اگر در دلشان مهر بکاریم، سرنوشت‌مان مهر‌آگین خواهد شد.

فردا رئیس جمهور به مدرسه می‌رود و زنگ اول مهر را می‌زند. اما نه رئیس جمهور می‌داند و نه دیگر یارانش، و نه دیگرانی که خود را متولیان این دیار می‌دانند که مدرسه‌ها مان زنگ زده است، که کتابهامان زنگ زده است، که معلمانمان زنگ زده‌اند، که مغزهامان زنگ زده است، و این روزها از دل‌های ما نیز بوی زنگ زدگی می آید. چه حکایتی است! رئیس جمهوری که بیشتر اعضای هیات دولتش زنگ زده‌اند،‌ باید زنگ اول مهر را بزند. ما نسل آدم‌های زنگ زده‌ای هستیم که می‌خواهیم کودکانی راکه جنسشان از طلاست، صیقل دهیم و پرداختکنیم.

از فردا ۱۳ میلیون زندانی را صبح به صبح راهی زندان‌های زنگ زده می‌کنیم و به دست زندان‌بان‌های زنگ زده می‌سپاریم. فقط اقتصاد ما نیست که درمانده‌ی سیاستمداران زنگ زده شده است، کودکان ما نیز زندانی زنگ زدگی‌های ما شد‌ه‌اند. نظام آموزشی ما یک نظام مکانیکی فرسوده و زنگ زده است که هی پیچ و مهره‌هایش را روغن می‌زنیم بلکه چند گام دیگر دوام بیاورد. آن هم در عصری که نظام‌های آموزشی ارگانیک به پایان خود می‌رسند و عصر نظام‌های آموزشی کاتالیک فرا رسیده است.

وقتی برای وزیر پیشین آموزش و پرورش توضیح دادم که چرا می‌گویم عقب‌ماندگیما ریشه در نظام آموزشی ما دارد و برایش گفتم که چگونه بذر توسعه در مدرسه کاشته می‌شود و اکنون با این شیوه‌های آموزشی، اگر بذری هم در درون کودکان باشد می‌خشکانیم. گفت این‌ها حرف‌های مهمی است که باید همه وزرا بشنوند. اما بیچاره هرچه تلاش کرد نشد که این بحث را به هیات دولت ببرد. و بعدها پیام داد که الان دغدغه دولت، آموزش نیست. راست هم می‌گفت دولت الان باید نیمی از انرژی خود را صرف تامین حقوق آخر ماه کارمندان و بازنشستگان و پرداخت یارانه‌ها کند و بقیه انرژی‌اش را هم صرف مراقبت از لنگ پاهایی بکند که برایش می‌بندند، پس دیگر نوبت به نگرانی نسبت به آموزش و پرورش نمی‌رسد.

آی معلم‌های عزیز، ما می‌دانیم که شما در این زنگ زدگی بی تقصیرید. شما هم در دام یک نظام تدبیر زنگ زده، گرفتار شدید و زنگ زدید، اما شما مراقب کودکان ما باشید مبادا آنان زنگ بزنند. باور کنید مشق شب شیوه ای زنگ زده است، باور کنید املا مغز کودکان ما را زنگ زده می‌کند، باور کنید ارزیابی کودکان بر اساس نمره، سمی است که شخصیتکودکان ما را زنگ نمی‌زند بلکه متلاشی می‌کند، باور کنید رقابت‌هایی که بر سر نمره ایجاد می‌کنید از ترکش‌های جنگی مخرب‌تر است. لطف کنید دیگر به کودکان ما درس ندهید. ما چهل سال است بخش اعظم جوانانمان را درس دادیم و به دانشگاه فرستادیم، اما همه چیز بدتر شد. تصادفات رانندگی‌مان بیشتر شد، ضایعات نان‌مان بیشتر شد، آلودگی‌ هوای‌‌مان بیشتر شد، شکاف طبقاتی‌مان بیشتر شد، پرونده‌های دادگستری‌مان بیشتر شد، تعداد زندانیان‌مان بیشتر شد و مهاجرت نخبگانمان بیشتر شد. پس دیگر دست از درس دادن بردارید. آموزش کودکان ما ساده است ما دیگر به دانشمند نیازی نداریم ما اکنون دچار کمبود مفرط آدم‌های توانمند هستیم.

پس لطفاً به کودکان ما فقط زندگی کردن را یاد بدهید. به آن‌ها گفت‌وگو کردن را، تخیل را، خلاقیت را، مدارا را، صبر را، گذشت را، دوستی با طبیعت را، دوست داشتن حیوان را، لذت بردن از برگ درخت را، دویدن و بازی کردن را، رقصیدن و شاد بودن را، از موسیقی لذت بردن را، آواز خواندن را، بوییدن گل را، سکوت کردن را، شنیدن و گوش دادن را، اعتماد کردن را، دوست داشتن را، راست گفتن را و راست بودن را بیاموزید.

باور کنید اگر بچه‌های ما ندانند که فلان سلسله پادشاهی کی آمد و کی رفت، و ندانند که حاصل ضرب ۱۱۴ در ۱۱۴ چه می شود، و ندانند که با پای چپ وارد دستشویی شوند یا با پای راست، هیچ چیزی از خلقت کم نمی‌شود؛ اما اگر آن‌ها زندگی کردن را و عشق ورزیدن را و عزت نفس را و تاب آوری را تمرین نکنند، زندگی شان خالیِ خالی خواهد بود و بعد برای پر کردن جای این خالی‌ها، خیلی به خودشان و دیگران و طبیعت خسارت خواهند زد.

لطفاً برای بچه‌های ما شعر بخوانید، به آن‌ها موسیقی بیاموزید، بگذارید با هم آواز بخوانند، اجازه بدهید همه با هم فقط یک نقاشی بکشند تا همکاری را بیاموزند، بگذارید وقتی خوابشان می آید بخوابند و وقتی مغزشان نمی‌کشد یاد نگیرند. لطفاً بچگی را از کودکان ما نگیرید. اجازه بدهید خودشان ایمان بیاورند، دین را در مغز آنان تزریق نکنید، فرصت ایمان آزادنه و آگاهانه را از آنان نگیرید، زبان‌شان را برای نقد آزاد بگذارید، آنان را از وحشت آنچه شما مقدس می‌پندارید به لکنت زبان نیندازید. بگذارید خودشان باشند و از اکنون نفاق را و ریا را در آن‌ها نهادینه نکنید.

اکنون که شما و ما و فرزندان ما همگی اسیر یک نظام آموزشی فرسوده هستیم، دستکم هوای هم را داشته باشیم، نداشته‌ها و تنگناها و غم‌ها و عقده‌های خود را به کلاس‌ها نبرید. ترا به خدا در کلاس‌های‌تان خدایی کنید نه ناخدایی. شاید خدا به شما و ما رحم کند و از این زندان‌ خودساخته رهایمان سازد.

 

محسن رنانی

۳۱ شهریور ۱۳۹۶

 

 

دل نوشته یک معلم در پاسخ به یادداشت بالا

محمد کاظم علیخانی ـ معلم دبیرستانهای اصفهان
سخنی با دکتر رنانی و همه ی والدین گرامی

با سلام و عرض ادب خدمت جناب آقای رنانی و همه والدین گرامی ......... من یک معلم  «سی و یک سال کارکرده» هستم . در سه دهه تدریس و «زنگ زدن تدریجی ام» در کلاس درس ، همواره  با پدیده ای به نام «بیست گرایی والدین» روبه رو بوده ام که همهی آرمان های آموزشی پرورشی من را به قهقرا برد  و مُهر باطل شد بر آن ها زد . دو سال از این مدت سی و یک سال تدریسم  در مدرسه ایرانی شهر پونای هند  به غارت رفت . در آنجا تمام صد نفر دانش آموز مدرسه ، فرزند ایرانیان در حال تحصیل در دوره های دکترا و بالاتر بودند . به ظاهر موقعیتی دلپذیر بود . خوشحال بودم که مدرسه ای بی مشکل و ایده آل در انتظارم هست.  چه خیال بیهوده و پوچی .  در اولین تکلیف و مشق شب به بچه ها گفتم  : نام سه مورخ مشهور دنیا را  در جلسه آینده باید بلد باشید . همین . مشق شبی شامل سه نام فقط...... .بسیار از خودم متشکر بودم که این تکلیف ، من را نزد پدران و مادرانِ فرهیخته زبانزد خواهد کرد . جلسه ی بعد ، هیچکس مشقش را انجام نداده بود ... تازه  تنی چند از اولیا جلو کلاسم جمع شده بودند که چرا مطالب بی ارتباط با درس را از بچه ها خواسته ای؟ مگر ما بیکاریم که برای بچه هایمان نام سه تا مورخ را پیدا کنیم؟ حتما قرار است که نمره ی صفر به بچه های ما بدهی؟ ما عادت داریم که بچه هایمان همیشه بیست بیاروند . هیچ نمره دیگری را نمی شناسیم . چرا از بچه ها نخواسته ای که مطالب کتاب را حفظ کنند و پاسخ دهند؟... حسابی به خود آمدم که تصور من از این «محیط بی مشکل» چقدر «مشکل آفرین» شد !! عجب . فقط نام سه مورخ را .... پس از آن ، چند جلسه به سبک نوین آموزشی و تیم بندی بچه ها و امثال اینها به تدریس پرداختم  که سر و صدای مدیر درآمد . می گفت شاکیان همه معلمین یک طرف . شاکیان این علیخانی هم یک طرف . همه والدین می گویند (این را مدیر می گفت) این معلم چرا درس نمی دهد؟ چرا بچه ها تکلیف شب ندارند؟ چرا مثل فلان آقا معلم و بهمان خانم معلم ، کلاس تقویتی و اضافی برای بچه ها نمی گذارد؟ این چه معلمی است که آموزش و پرورش اعزام کرده؟....... پدر یکی از همین بچه ها مستقیما به خودم زنگ زد و گفت که : فلسفه ی مدرسه ایرانی در شهر پونای هند  این است که ما از دست بچه هایمان آسوده باشیم و وقت یچه ها در مدرسه پر شود و ما راحت درس بخوانیم و مدرک بالاتر بگیریم. تازه فهمیدم که من یک «بچه نگه دارم». آن هم به سبک دلخواه پدران و مادران ........... رویدادهای آن دو سال، خیلی برایم سخت بود . اما بخشی از واقعیات جامعه را بر من آشکار کرد شاید فرصت بروز این واقعیات در داخل کشور فراهم نشده بود .

در این سال های اخیر ، آموزش و پرورش کشور سعی کرده فرصت هایی برای دانش آموزان «دست ورز» و ماهر که احیانا شاید در کارنامه ، نمره ی بیست ندارند فراهم آورد  . دردوره ابتدایی با نام جشنواره جابر و در متوسطه اول با نام جشنواره نوجوان خوارزمی (و البته در متوسطه دوم که با مشارکت آموزش و پرورش و سازمان پژوهش های علمی و صنعتی برگزار می شود، جشنواره ای با نام جوان خوارزمی). و دهها جشنواره و مسابقه ی علمی مهارتی و پژوهشی دیگر ..هزار تاسف که این میدان ها هم به عرصه ی رقابت والدینِ دانش آموزان تبدیل شده است . دخالت مستقیم پدران و مادران در ساخت طرح ها به ویژه در دوره ی ابتدایی ، راستی آزمایی طرح ها را  به قدری سخت کرده است که دقیق ترین داورانِ این جشنواره ها هم گاهی فریب می خورند . عرصه ای به این مهمی هم. مغلوب همان فرهنگ «بیست گرایی» والدین شده و فرصت خودنمایی و بروز استعدادهای دانش آموزان  توانا و ماهر به یغمای فرهنگ غالب در جامعه رفته است .

اما کمی این طرف تر از نظام آموزش و پرورش رسمی کشور با آن اقتصاد ورشکسته ، غول های اقتصادی با درآمدهای نجومی به کار «آموزشی !!» مشغولند . همان پدر دانش آموز که در قبال پرداخت دویست هزارتومان در سال به مدرسه ، شو تلویزیونی راه می اندازد ، با پرداخت چندین میلیون تومان به یک «موسسه ی تست زنی» بازار او را رونق می بخشد و پس از نتیجه نگرفتن فرزندش هم از آن موسسه طلبکار نیست . از آموزش و پرورش رسمی کشور طلبکار است.  بدون شک ، این آموزش و پرورش مطلوب هیچکس نیست . اما قبل از آنکه معلمین مظلوم این سرزمین ، با خطاب «ای معلم ها» مواجه شوند ، باید والدین دانش آموزان «قیام» کنند و در عمل نشان دهند که خواستار تغییر در این نظام معیوب تعلیم و تربیت، هستند . راستی پدر عزیز ، مادر گرامی برای دانش آموز کلاس دوم ابتدایی خود ، چند هزار تومان کتاب تست خریده اید؟ دوم ابتدایی !؟ کتاب تست ؟!

بخشی از درد دل یک معلم شیمی زنگ زده با سی و یکسال سابقه تدریس

 

 

پیوندهای مرتبط:

ایسنا

خردادنیوز

روزنامه اطلاعات

عصر ایران

فردای بهتر: محسن رنانی چه می‌گوید که آشفته می‌شوید؟

شوق تغییر:  نقد نقد با یک نقد دیگر

 

 

برچسب ها: کودک و توسعه

نظرات  

0 # عرض سلام و احترام خدمت استاد ارجمندحمید 1396-07-23 16:21
کلام شما حرف دل ما معلمان بود ولی به یک گفته شما انتقاد دارم اینکه گفتید مهم نیست دانش آموز بداند با پای چپ ... الزامی به بیان این کلام نیست چرا که این موضوع همه دین نیست و یک مطب در حاشیه است شما با این حرف یک ذهنیت بد برای خواننده ایجاد میکنید وکسیکه مسایل دینی برایش چندان اهمیت ندارد استفاده ناصواب از این یک جمله خواهد داشت تمام کلام شما متین ولی کاش این یک جمله در عبارت های شما نبود که بعضی سواستفاده کن ها این تلقی را داشته باشند که مسایل دینی اهمیت ندارد بهرحال یکی از وظایف معلم سعی در رعایت عملی وبیان کلامی علمی فرهنگی ودینی است بهر حال ما در کنار تدریس مطالب علمی با توجه به اینکه مسلمان هستیم نباید طوری صحبت کنیم که مسایل اعتقادی تضعیف شود چون بعضی ها از بعضی کلام ها سواستفاده می کنند بسیار بسیار از حسن توجه تفکر بلند وارزشمند شما تشکر کرده و مراتب قدردانی را دارم سلامت باشید سرافراز
نقل قول
+1 # حکومت-آموزش-مردم و باز حکومتحسین محمدنظامی 1396-07-10 10:38
با درود و آرزوی لب شاد و تن رابطه تنگاتنگی بین حکومت، آموزش و پرورش، مردم و بازهم حکومت هست. یعنی به هم مربوطند. یک جایی برای اصلاح می بایست این تسلسل قطع شود تا شکوفایی حاصل شود.
همیشه از هم می پرسیم، حکومت ناکارآمد است یا مردم؟ ولی واقعیت این است که هر دو با هم پاسکاری می کنند. باید اتباط بد قطع شود.
به نظر من باید قطع شدن از سمت مردم باشد.
یعنی مردم بدانند که حکومت هیچ کاری برای آنها انجام نخواهد داد.
نوشته ما که مردم ایرانیم(ما یتیم بزرگ شده ایم) به همین مورد اشاره می کند.
نقل قول
0 # جواب: فردا اول خلقت است .......... (به مناسبت آغاز سال تحصیلی)نظارات 1396-07-06 14:34
آقای رنانی کاش می گفتید حساب و هندسه و حاصل ضرب ۱۴۴ در ۱۴۴ جتی خودش ولی ورزش و تفریح و بازی و دوست داشتن حیوانات هم جزء برنامه درسی باشد
نقل قول
+1 # درمانده زنگاری کهنهمهنازفرحان پور 1396-07-05 10:40
باسلام.وخداقوت.تمام مطالب شما وکاملا قبول دارم ولی من دبیر اگ تمرین ندم چطور برای کنکور دانش اموزان رو اماده کنم
اگه امتحان نگیرم تو لیست های مزخرف پایان هر ماه چه بگذارم.وجواب بازرس را چه بدهم وچ کسی جوابگوی توبیخ انظباطی من میشود.تا وقتی اجبار نباشد ک دانش اموز درس نمی خواند وبچه های این دوره خودشون ب اندازه کافی تن پرور وبیخیال هستن چاره ما چیست
نقل قول
-1 # جواب: فردا اول خلقت است .......... (به مناسبت آغاز سال تحصیلی)عاطفت 1396-07-04 09:18
استاد گرامي واقعيت ها را گفتند چرا بعضي ها نميخوان قبول كنند بايد به صورت كلي قضاوت كرد وضعيت اخلاقي دانش آموزان سال به سال بدتر ميشه امار وارقامي كه در مورد موارد اخلاقي ذكر كردن كاملا درست هست و اين يه واقعيته و تا زماني كه ديدگاه كلي و سياست كلي كشور به آموزش وپرورش تغيير نكنه وضعيت از اين هم بدتر ميشه بي جهت نيست خيلي از كشورها اهميت ويژه اي به اموزش وپرورش قايل هستند اي كاش سران كشور به اين موارد توجه مي كردن ................از كدوم مشكل اموزش وپرورش بگيم ...................
نقل قول
0 # چقدر راه نرفته داريم! همه يمانمطهره 1396-07-03 16:14
و اما تغيير بهترين دادرس انسان
نقل قول
0 # فردا اول خلقت استفاضله 1396-07-03 08:38
سلام استاد عزیز . بسیار عالی بود خیلی متاثر شدم . الان اکثر جامعه ما دچار افسردگی و زنگ زدگی مفرط شده اند.به امید اصلاح خودمان و جامعه و... دیدمان به اطرافمان بیناتر شد.استاد عزیز بسیار ممنون .منتظر راهکارتان هستیم .
نقل قول
-4 # جواب: فردا اول خلقت است .......... (به مناسبت آغاز سال تحصیلی)مسعود شهیدی 1396-07-03 08:26
نوشته ی آقای رنانی، بخشی از حقیقت را بیان کرده اما علمی نیست،تلخ و سیاه است. هیجانی و عصبی است بازی با کلمات وبازی با احساسات مخاطب است. ادبیات علمی و کارشناسی ندارد. هیچ آمار و ارقام و مستنداتی در آن نیست. الگوی آموزشی که اشاره کرده در سند تحول آـموزش و پرورش که پنج سال قبل برای اجرا به دولت ابلاغ شده مورد تأکید قرار گرفته ولی ایشان هیچ اشاره ای به آن نمیکند، شاید اطلاع ندارد (که این بد تر است).

نقد، یعنی ارزیابی علمی واقعیت و بررسی نقاط قوت و ضعف. سیاهنمائی یعنی تمرکز بر نقاط ضعف و حتی اغراق و حتی خلاف گوئی در مورد آن. به عنوان یک مثال می پرسم، آیا دانش آموزانی که هر سال در المپیادهای جهانی مدال طلا و نقره و برنز می آورند در همین نظام آموزش و پرورش ما درس نخوانده اند؟ . رتبه علمی ایران که 17 جهان است، هیچ ربطی به آموزش و پرورش ندارد؟ ماهواره هائی که به فضا رفته و ایران به پنج کشور دارای این تکنولوژی پیوسته به نظام آموزشی ارتباط ندارد؟ آیا خود آقای رنانی که رشته اقتصاد است و خود را فراتر از تمام کارشناسان آموزش و پرورش کشور معرفی میکند در همین نظام آموزشی درس نخوانده؟ نور چشم های عزیزم ، آموزش و پرورش و کتابهای درسی و عملکرد چهار ساله دولت آقای روحانی، عیب هائی دارد. رفع عیب ها فقط با نقدهای منصفانه و عالمانه ممکن است، نقدهائی با آرامش و حوصله و دلسوزی .حیف است روز اول مهر که یک جشن ملی در سراسر کشور ما است و رئیس جمهور هم مثل همه کشور های دنیا زنگ مدرسه ای را زده، با این همه تلخ گوئی آقای رنانی کام خودمان و مردم عزیزمان را تلخ کنیم . باید "نفی "و " نقد" را از هم جداکنیم. فرصت برای نقدهای عالمانه بسیار است.
نقل قول
+3 # عاشقان کودکیداودترکمانی 1396-07-02 19:04
تشکرازمتن زیبایتان.اماهنوزهستندمعلمان واولیایی که هنوزباطبیعت دوستندهنوزمردم وآزادی رادوست دارند.هنوزکه هنوزازست بعدازسی واندی سال تجربه درمدارس کودک مانده اندوعاشقند.عاشق بچه ها.عاشق کارشان وزنگهاراهزسامهراگرهم به اچبارزنگ زده شوندمی زدایند
نقل قول
+3 # جواب: فردا اول خلقت است .......... (به مناسبت آغاز سال تحصیلی)کوورش 1396-07-02 18:19
استاد عزیز کلامت تا اعماق وجود نفوذ دارد عشق است و جلا بخش ولی افسوس که آب در هاون کوبیدن است
نقل قول
+4 # تشکرداود سهیلی 1396-07-02 17:26
سخنان شما روزنه امیدی هست برای جامعه خواب الود
نقل قول
+4 # فقط میتونم بگم احسنت.امیر 1396-07-02 15:09
فقط میتونم بگم احسنت
نقل قول
+2 # مشکلali 1396-07-02 14:19
استاد گرامی مشکلات اموزش و پرورش حداقل دومورد است 1- وجود مشاغل پردرامدکاذب و تورم زا که نیاز به تحصیل و توجه به انرا درجامعه کمرنگ وارزش علم و اموزش را در بازار کارپایین می اورد دوم فرهنگ رفاه و مصرف گرایی و عدم توجه به تربیت درست کودکان و لوس باراوردن انها سبب شده تا کار معلم بسیار مشکل و ناکارامد باشد.
نقل قول
+3 # ازخودآغازکنیمزهره عزیزی 1396-07-02 13:28
Z A:
استاد زیبا اندیش؛
سالهاست برای تحقق رویای زیبای شما که رویای من نیزهست، به عنوان یک روان شناس درتلاشم و به بزرگسالان و کودکان "به گونه دیگری اندیشیدن و جور دیگری نگاه کردن "را با کارگاههای عملی آموزش میدهم...
معلم ونظام آموزشی درشکل گیری شخصیت کودک بسیارمهمند اما خانواده مهم ترین است.. والدینی با داشتن طرحواره های ناسازگار ،کودکانی روان رنجورترازخود به بارخواهندآورد. این کودکان دربهترین نظام آموزشی وتحت پرورش بهترین معلم هانیز کودکانی شاد وتاب آور وآینده ساز نخواهندبود.
به زعم من
چاره در نفرستادن کودکانمان به این مدارس نیست ..که آن نیز خود شاید طرحواره های انزوای اجتماعی و استحقاق وخودشیفتگی و. . را درکودک ایجادکند..چاره توانمندکردن کودکان ازطریق آموزش و توانمندسازی دونرم افزار (والدین ومعلم )هاست ..آنگاه سخت افزارنظام آموزشی نیز تغییرخواهدکرد.
باتغییرخودآغازکنیم تا تسهیلگراین اندیشه باشیم. آنگاه به راستی می توان طرحی نو درانداخت..
زهره عزیزی
روانشناس بالینی
zoazizi2000@gmail.com
نقل قول
0 # بازنشر در سایتحمید رابعی 1396-07-02 10:54
http://rabei.ir/%d8%a7%d9%88%d9%84-%d9%85%d9%87%d8%b1-%d8%a7%d9%88%d9%84-%d8%ae%d9%84%d9%82%d8%aa-%d8%a7%d8%b3%d8%aa/
نقل قول
+1 # فردا اول خلقت استعلی 1396-07-02 10:24
مثل همیشه عالی وپر مفهوم ارادتمندم آقای دکتر رنانی
نقل قول
+4 # جواب: فردا اول خلقت است .......... (به مناسبت آغاز سال تحصیلی)مریم 1396-07-02 10:01
عالی بود. روز اول مهر معلم کلاس چهارم دخترم اول از همه پرسیده کیا نماز میخونن کیا نماز نمیخونن. انگار دخترمو بردم حوزه ثبت نام کردم.کاش میزاشتن دین یه چیز شخصی میبود و نماز خوندن رو جار نمیزدن و ازش نون نمیخوردن
نقل قول
+2 # جواب: فردا اول خلقت است .......... (به مناسبت آغاز سال تحصیلی)منصور وفا 1396-07-02 08:57
باسلام بسیار عالی بود استاد، خداوند به شما سلامتی و به قلمتان صراحت عطا فرماید.
عالمی دیگر بباید ساخت وز نو آدمی
نقل قول
+2 # مدیرعامل گروه صنایع سیمان زابلمحمد رضا احسان فر 1396-07-02 08:27
استاد به وجودت بعنوان یک شهروند ایرانی افتخار میکنم و دست نگاره های ارزشمندت را میخوانم. زندگی را صحنه مبارزه برای بهبود میدانم و در این راه با شما هم نظر و اگر لایق و توانای حرکتی جزئی باشم همراهم.
نقل قول
0 # فردا اول خلقت است..ویدا والکی 1396-07-02 07:40
سلام.قبول که نظام آموزشی ما زنگ زده است.چهار فرزند دارم.آرزویم داشتن مال به حدی بود که هیچیک را به نظام آموزشی نسپارم.ای بسا تقدیر که به تدبیر ما خندید...همه به مدرسه رفتند من هم گرفتار کار گل بودم ولی راضیم.نمی توانم مقایسه کنم که اگر در این نظام آموزشی پوسیده درس نخوانده بودند حالا از چه شخصیتی برخوردار بودند ولی فطرت کار خودش را می کند.کافی است محیط خانه متعادل باشد.من هم بر کل نظام تربیتی چه حوزه و چه آموزش و پرورش و چه دانشگاه,ایرادات کلی وارد می دانم ولی اول چاره ایی در قرار گرفتن در این نظامات نمی بینم و استفاده ی شایسته از فضای مجازی را مفری برای تعامل با همفکران و تعالی در مسیر انتظار آن گوهر یگانه می دانم.
نقل قول
0 # فردا اول خلقت است# عباس 1396-07-02 07:12
تازمانی که هیچ کس وهیچ چیزسرجای خودش نباشد اوضاع از این بدتر هم خواهد شد. دردها را همه می دانند درمان رابگو.
نقل قول
+4 # جواب: فردا اول خلقت است .......... (به مناسبت آغاز سال تحصیلی)الماسی 1396-07-02 06:32
بسیار زیبا بود.مواظب باش سر و کارت به دادگاه و اوین نیفته.تا ما بتوانیم همچنان از نقطه نظرات شما استفاده کنیم
نقل قول
0 # مهر اميدافشين 1396-07-02 00:53
به نظر بنده اميد به آينده و همين اطلاع رسانى ها و بحث و جدلها همانتور كه در سالهاى نه چندان دور نيود و الان به لطف بودن اساتيدى چون شما به حقيقت راه خواهيم رسيد پس كمى همت بيشتر واستارت اين كاراز خود خود خودم. خوب باشيم
نقل قول
+2 # جواب: فردا اول خلقت است .......... (به مناسبت آغاز سال تحصیلی)مهرداد اسکندری 1396-07-01 23:41
سلام. استاد عزیز.
متشکرم.
ما یاد گرفته آیم که درد ها را خوب تشریح کنیم البته این هم میوه آن نظام آموزشی است که ما را منتقدان خوبی بار آورده. اما دریغ از یاد دادن ذره‌ای عملگرایی!!
شایسته بود که به درمان فکر میکردمم. درد ما سالها پیش از این هویدا شده.
نقل قول
+1 # جواب: فردا اول خلقت است .......... (به مناسبت آغاز سال تحصیلی)پروانه 1396-07-01 23:34
مطلب عالیست....کو گوش شنوا و دست توانا
نقل قول
+3 # جواب: فردا اول خلقت است .......... (به مناسبت آغاز سال تحصیلی)مهشید 1396-07-01 22:41
سلام حرفی برای گفتن نمیماند فوق العاده بود متشکرم
نقل قول
-3 # جواب: فردا اول خلقت است .......... (به مناسبت آغاز سال تحصیلی)علی رحیمی 1396-07-01 22:00
با سلام خدمت استاد رنانی مطالب ارزشمندشما را همواره مطالعه می کنم. زنگ زدگی مختص آموزش و پرورش نیست این درد سالهاست که دامن گیر کل نظام آموزشی از دبستان تا آخرین نقطه آموزش یعنی دکتری شده است. همین شما از من معلم می خواهید دانش آموزم را با کلاس های کنکور و به ضرب تست و روشهای تست زنی روانه دانشگاه نمایم آن وقت شما این دانش آموز از آب و گل بیرون آمده را تحویل می گیرد و اگر خوب و با استعداد باشد روانه خارجه می کنیم و اگر استعدادش متوسط باشد با کلی محفوظات روانه سربازی و شرکت ایران ول تا برای خود یا افسرده شود و یا با بزه روزگار سپری کند. برای بهتر شده نظام آموزشی در کشور باید سازو کارهای دانشجوگزینی و کارآفرینی و استخدام تغیر کند با این روش گزینش دانشجو و آموزش او به نظرم بهترین شیوه تعلیم و تربیت همین روشی باشد که به قول شما فعلا با روغن کاری چند صباحی عمرش دوام داشته باشد تا شما اساتید دانشگاه بیکار نباشید. انفصالی که بین آموزش و کار و زندگی در تمام شریان آموزشی از دبستان تا دکتری در ایران وجود دارد به حدی عریض است که با روش کسب درآمد دانشگاههای غیر انتفاعی، پیام نور، آزاد، موسسه آموزش عالی کم که نمی شود هیچ زیادتر هم می شود.جناب رنانی، خانه از پای بست ویران است خواجه به دنبال ایدال های است که خود نیز نمی تواند یک صدم از آنها را اجرا کند آنگاه به معلم و روش تدریس ایراد می گیرد که به کودکانمان درس ندهیدو مگر ما دست پرورده مریخی ها یا ونوسی ها هستیم که اینگونه سخن می گویید ما هم از دانشگاه اصفهان که شما در آن مشغولید فارغ التحصیل و روانه مدرسه ها شده ایم هرچه استاد ازل گفته پس می دهیم.
نقل قول
+7 # جواب: فردا اول خلقت است .......... (به مناسبت آغاز سال تحصیلی)ناشناس 1396-07-01 21:30
من یک معلم هستم تمام حرف شمارا قبول دارم و سالهاست درد دل من و بسیار افراد دیگر است در اموزش پرورش ما بچه ها به عنوان یک رباط نگاه میشوند بروند پشت میزهای اهنین تا ظهر یک سری مطالب به درد نخوربه خورد بچه ها بدهند و دراخر با امتحان و نمره ارزیابی کنند و متاسفانه بعضی از پدرها و مادرها به این نظام دامن میزنند
نقل قول
-3 # متاسفم که به عنوان معلم در یک سیستم غلط سهم داشته ام و ناخواسته و ندانسته از محصول انسانی که ازین سیستم زنگ زده بیرون دا ده ایم شرمنده ام....مرواریدی 1396-07-01 21:25
اگر فرزندی میداشتم اورا به مدرسه نمی فرستادم ...
نقل قول
+2 # فردائی دیگر بنام مهرمهتاب 1396-07-01 21:16
با سلام وتشکرات فائقه از اینحرف دل میلیونها مردم سوخته دل.بامید آغازی خوش وزدودن این زنگهای حقارت وبندگی وخودکامگی وگشایش دروازه های انسان بودن وانسان زیستن
نقل قول
+3 # جواب: فردا اول خلقت است .......... (به مناسبت آغاز سال تحصیلی)آمینا 1396-07-01 20:54
استاد گرامی
ممنونم از شما مثل همیشه .که هرجا رد پایی از شما باشد راهی برای چاه .امیدی برای ناامیدی زندگی برای مرگ و دادی برای بیداد دارین .
استاد معلمی که خود زندگی نکرده چگونه زندگی را یاد دهد.. .
استاد باشید و بنویسید و ما هم بخوانیم مثل همیشه
نقل قول
0 # جواب: فردا اول خلقت است .......... (به مناسبت آغاز سال تحصیلی)یزدان 1396-07-01 20:29
درود بر استاد رنانی دلسووز و عاشق مردم و میهن
مشکل در سیاست های کلی آموزش و پرورش است، این سیاست های غلط به دنبال اهداف خاصی می باشند و در اکثر موارد نیز به اهداف خود دست یافته اند.
نقل قول
+1 # فردا اول خلقت است...نسرین 1396-07-01 20:23
جناب دکتر رنانی سلام و عرض ادب
من یک معلم رهنانی هستم ،اما اگر به دید انتقادی به مقاله شما نگاه شود،جای نقد دارد.من صد درصد مطالب شما را قبول ندارم.خود شما هم مجری همین نظام زنگ زده اید.پس آیا مغز و تفکر شما هم زنگ زده است؟لطفا راهکار ارائه دهید.
نقل قول
+2 # جواب: فردا اول خلقت است .......... (به مناسبت آغاز سال تحصیلی)فرشید 1396-07-01 20:18
خسته نباشی مرد . از اینکه راهنمای این شب تار شده ای .پیروز باشیم
نقل قول
+1 # جواب: فردا اول خلقت است .......... (به مناسبت آغاز سال تحصیلی)محمد حسین 1396-07-01 19:36
ما نیازمند مرد تحولیم نه سند تحول
نقل قول
+1 # جواب: فردا اول خلقت است .......... (به مناسبت آغاز سال تحصیلی)عباس 1396-07-01 19:30
راه سختی پیش رو داریم . ایکاش کسی بگوید از کجا و از چه وقت و از چه کس باید آغاز کرد . بچه ها را با این آموزش و این پرورش بناچار روانه جهنمی که اسم جامعه بر ان گذاشتیم روانه میکنیم . جماعتی کم تحمل و نابردبار و بد زبان و ... فرزندانی که رویاها برایشان داشتیم وارد چنین جامعه ای میشوند
نقل قول
+2 # جواب: فردا اول خلقت است .......... (به مناسبت آغاز سال تحصیلی)محمود 1396-07-01 19:04
وقتی خواندم بی اختیار گریستم چرا که خودرا دراین زنگ زدگی شریک میپندارم اما چه کنم که من هم حاصل این آموزش زنگ زده هستم معلمین عزیز بیایید باهم پیمان ببندیم که فرزندانمان را دچار این زنگ زدگی نکنیم به امید سر افرازی فرزندان این مملکت
نقل قول
0 # دبیر بازنشستههادی موسوی 1396-07-01 18:47
درود بر شما، که حرف دل میلیونها ایرانی رازدید
نقل قول
+1 # فردا اول خلقت است. .رویا 1396-07-01 18:13
عالی بود استاد فقط میتونم بگم بیان این حقایق آنهم به این شیوایی فقط دلهایمان را بدرد میاورد وماحصل آن اشک حسرت و درماندگی.همیشه سبز باشید
نقل قول
+1 # فردا اول خلقت استنجفی 1396-07-01 17:37
من به هچ کس توهن نمی کنم من سال57 جوان بودم درانقلاب 57 شرکت داشتم نه تنها من نمیدانستم چکار میکنم حتی روشن فکران مانمیدانستند چکار مکنن ؟؟؟من کس راسرزنش نمکنم من خودم را همشه مخاطب قرار مدهم من 15 سال است هچ شادی در وجودم احساس نکردم به خودم میگوم این حق ات ؟؟؟چرافکرمان تعطل است؟؟،؟،،،،،؟؟؟؟؟؟
نقل قول
+1 # دبیر باز نسستهافضل خضرایی 1396-07-01 17:17
تمامی آنچه در اینمقاله با عنوان فردا اول خلقت است..درد دل هر آموزگار یا ولی بچه ها ست و مایه غم و اندوه است این نظام آموزشی مرده و بی جان که دور از شان ملت ایران است. در کشورهایی که در تمام زمینه ها پیش تاز و ما محتاج آنانیم در کلاس بچه ها تنها چیزی نیست که ما به یکجا داریم. تمام فععلیت دانش آموز در قالب بازی و آموزش با اشیا و ابزار زندگی است و معمولن با شادی و آواز و موزیک انجام می شود. و در کشور ما آموزگار دینی شیوه وضو را با آوردن لوازم لازم در کلاس...مایه تاسف...
نقل قول
+3 # دبیر باز نسستهافضل خضرایی 1396-07-01 17:11
در پاسخ به این اظهار نظر ليلا:
با سلام و احترام
متاسفانه همگي درد اشناييم گفتن اين دردها به كرات فقط غم مان رابيشتر ميكند له مظرم بهتراست بعنوان پدر مادر مسئول كميپيني اعتراضي راه اندازي كنيم تا شايد كمكي باشد به فعاليت واقداماتي چون اقاي دكتر وهاب زاده كه در خصوص گسترش مدارس طبيعت وجايگزيني ان به جاي اين سيستم اموزشي فرسوده كرده باشيم ازشما دكتر رناني عزيز هم سپاسگزار بخاطر قلم با جرات و زيباتون

با کمپین موافقم، وگرنه سخن را بهایی ندهند
نقل قول
0 # جواب: فردا اول خلقت است .......... (به مناسبت آغاز سال تحصیلی)سید جواد 1396-07-01 16:54
بسیار عالی بود و عین واقعیت ولیکن چه کنیم که کسانی که باید به داد این اوضاع و این مملکت برسند به علت بی لیاقتی درگیر مسائل دیگری هستند و همه امور واز جمله آموزش به سرعت از واقعیات و راه درست دور میشود خدا به دادمان برسد
نقل قول
+2 # -محسن سلامتی 1396-07-01 16:50
استاد واقعا مطالب شما بی نظیر و بی بدیل است. با اینکه رشته تحصیلی حقیر غیر ازاین رشته است ولی هر موقع مطالب ارزنده شا را مطالعه میکنم گویی حرف دلما را میدانی و انها را به شکل زیبا بیان میکنید. هر روز منتظر تحلیل های خوبتان هستم و خواهم بود. برای شما و خانواده محترمتان ارزوی سعادت و سربلندی ارزومندم./
نقل قول
+2 # فردا اول خلقت استمحسن قویدل 1396-07-01 16:43
استاد..متن های شما بی نظیر است..درد دل مردمی ستم دیده که تمام اعمال دولت زنگ زده به قول شما ویا رژیم زنگ زده به نام آنها انجام می شود..حیف است که دولت نهم ودهم کتاب شمارا دررابطه با مناقشات اتمی نخواند وبر طبل ندانم کاری کوبید..به نظرم در نظامی شبیه ایران همه ماهم مقصریم چون در همه صحنه ها هستیم واگر نباشیم بازهم هستیم..جای خوشحالی است هنوز عده ای هستند که نگرانند نه نگران دشمنان فرضی بلکه نگران این آب وخاک که چون شمعی با کبریت وروشنایی جاهلان می سوزد وخاکستر می کند کشوری که درآن اختلاس های میلیاردی جرم نیست اما دزدیدن تکه ای نان به شیوه ژان والژان جرم است...سپاس...راه حل های شما هم بی نظیر است..راه حل پیشنهاد کنید گرچه گوش ها هم زنگ زده اند ودیگر شنوا نیستند
بسیار عالی..راه حل های شما هم برای شنیدن گوش ها زنگ زده نیز ضروری است تا نگویند که نبودند کسانی که دغدغه وطن نداشتند کاش دولت های نهم ودهم نظریه مناقشات اتمی را متوجه می شد واین قدر موجب زنگ زدگی مطالبات ما دردنیا و عقب ماندگی کشور در رشد اقتصادی نمی شد...
نقل قول
+1 # فروا اول خلقت استسرداری 1396-07-01 16:25
درود بر شما جناب رنانی
واقعا دیدگاه خیلی عالی را مطرح کردید
نقل قول
+2 # سلام محسناحمد مهاجرانى 1396-07-01 16:25
بايد مى نوشتم سلام دكتريااستاديا،،،تا يواش يواش نتوانى تحمل كنى كسى محسن صدايت كند .
اما ترا دوست دارم ودر حوضه دانش اقتصاد سياسى تو مراد ومرجع منى .
هروقت نوشته هايت را مى خوانم گريه مى كنم ،چون در اين سر زمين مصلحين سر سالم به زير خاك نبرده أندكه سر بسويى رفته وتن بسويى
سى سال معلم رياضى بودم و ذهنها خراب كردم وپيچ كوچكى بود از ماشين عظيم ادم سوزى
خدا ترا حفظ كند
نقل قول
0 # جواب: فردا اول خلقت است .......... (به مناسبت آغاز سال تحصیلی)محمد 1396-07-01 16:13
راه حل عملی موارد مطروحه را برای مسولین بیان فرمایید
نقل قول
0 # عاليعلي 1396-07-01 16:13
باز هم قلم شيوا و رساي دكتر عزيز به نوشتن درآمد.
دكتر عزيز
بنويس كه نيازمند نوشته هايت هست جامعه اي كه نياز به انديشه ات دارد
نقل قول
0 # ایرانیوحید مکی 1396-07-01 15:49
با سلام خدمت استاد رنانی،
متشکرم از یادداشت بسیار زیبای شما،
به امید روزی که دیگر این شرایط بر نظام آموزشی ما حاکم نباشد.
نقل قول
0 # فردا اول مهر....مجید 1396-07-01 15:47
استاد رنانی عزیز // حرفهای شما خیلی خوبه ولی فکر نمی کنید که شیوه ی نقد شما هم بوی زنگ زدگی میدهد . من شما و همه ی کسانی که در بالا حرفهای شما را تائید می کنند هم یه جورائی زنگ زده ایم و فقط از نقد و.... خوشمان می اید و هیچ وقت قدرت انجام این کار را خدمان نداریم ..شما و همه ی دوستانی که نظرات شما را تائیذ می کنند پول کلان می دهند و فرزندانشان را به قول شما به این زندان های مخوف زنگ زده می فرستند و بسیار هم خوشحالند که مثلا بچه ی من در فلان مدرسه درس مس خواند و .......بهتر نیست از خودمان شروع به پاک کردن این زنگارکنیم . و به بقیه بفهمانیم که حرف ما درست است ...موید باشید
نقل قول
+1 # جواب: فردا اول خلقت است .......... (به مناسبت آغاز سال تحصیلی)علی 1396-07-01 15:41
هر عبارتی بغیر از "احسنت" برای این متن و نویسنده آن بکار ببرم از ارزش آن کاسته ام؛ پس احسنت بر شما و متن شما که از صمیم دل سوخته شما که آن هم از آگاهی و اشراف جنابعالی به مشکلات آموزش در این جامعه میباشد برآمده است. کم هستند کسانی که بفهمند کلید معضلات این جامعه در آموزش و پرورش است.
نقل قول
0 # فردا روز اول خلقت استپرویز رایکا 1396-07-01 15:31
جناب اقای رنانی سلام ، از مطالعه نقطه نظرات ارزشمند برخواسته از نگرانی از وضع موجود ، و راهکارهای رهایی از قید وبندهای زنگ زدگی مرا متقاعد کرد که شما یک منتقد واقعی و دلسوز هستید ، و بنظر من حیف است این طرح آموزشی جذاب و موثر اسیر گذر زمان ابتر و از خاطره ها زدوده و توفیق میدان عمل نیابد بنابراین همتی و زمینه ای که این طرح و نقطه نظرات به جایی انعکاس یابد و ره به میزگرد های کارشناسی و چکش کاری های لازم و تصویب برای اجرا . انشاء الله
نقل قول
0 # خیلی خوب بود ولی ترسم از این است که فردا شما را هم با اسید سانسور زنگتان را پا ک کنندمهدوی 1396-07-01 15:22
عزیزان راه حل بدهید دردها یمان ابسه شده نیاز به نیشتر دارد...در ضمن مدرسه ها ما مخروبه است .با یک زلزله کوچک سر نوشت کو دکانمان چه می شود.وباید از مکانهای امن مثل مساجد برای گشترش فرهنگ وهنر استفاده بیشتر بشود..
نقل قول
+1 # زیباترین " مهر"انهنسرین 1396-07-01 15:16
جناب رنانی گرامی. بی تردید این زیباترین، انسانی ترین و گویا ترین نوشته ای بود که میشد در باره ی آموزش و پرورش بیمار یا به تعبیر شما زنگ زده ی ما نگاشت. دست مریزاد
نقل قول
+1 # جواب: فردا اول خلقت است .......... (به مناسبت آغاز سال تحصیلی)مرتضی 1396-07-01 15:16
آقای دکتر رنانی عزیز، به گمانم اگر دولتمردان گوش شنوایی داشتند در طول این چهل سال بسیار شنیده بودند. به جای تلاش برای سخن گفتن با آنها با مردم سخن بگویید. جوانان تحصیلکرده مروجان اندیشه توسعه خواهند شد. شهر به شهر، دانشگاه به دانشگاه بروید و با جوانان سخن بگویید. با خانواده ها صحبت کنید و اندیشه توسعه را به کمک والدین نهادینه کنید. از امروز با جامعه بیشتر صحبت کنید تا بیست سال دیگر میوه و ثمره تلاشتان را ببینید. این جامعه نشان داده که در بخشهایی از خود گوش میدهد و فرا میگیرد. همین روزها داشتم تفکرات سروش، ملکیان و شبستری را مرور میکردم که چگونه تبدیل به گفتمانی فراگیر شدند. فرهنگ در جامعه ما به شدت شفاهی است و اگر شنیده شود به سرعت در بطن جامعه رسوخ میکند و فراگیر میشود. به هیچ وجه امیدتان را از جامعه برنگیرید. همین حالا مخاطبان بسیاری دارید که گواهی میدهم اندیشه توسعه را در مهمانی هایشان بسط میدهند. بنابراین پیشنهاد میکنم که بیشتر و با جزئیات به جامعه راهکار دهید. در میان پیام ها دیدم که خانواده ها از شما راهکار خواسته اند. خستگی ناپذیر اندیشه توسعه را به بطن جامعه بیاورید چنانچه سروش و ملکیان و شبستری توانستند مدارا را به اندیشه مذهبی تزریق کنند. یه لحظه تردید نکنید که بسط اندیشه توسعه ضروری و شما از جمله شایسته ترین ها برای این مهم هستید.
نقل قول
0 # بد بینی سر پل راه توسعه نیسترضا شرکت 1396-07-01 15:12
من به عنوان کسی که همیشه مدرسه را محل تربیت شهروند و سنگ بنای توسعه جامعه دیده ام، و با مباحث کلان توسعه و جامعه شناسی و سیاست هم بیگانه نیستم، به این اندازه بد بین نیستم. نظام مدرسه های ایران مشکلاتی دارد. ولی این طور نیست که دست معلم و مدرسه برای اصلاح امور بسته باشد.
اصلاح شیوه های یادگیری و یاددهی به هیچ وجه محکوم به انتظار بی پایان برای تامین کسر بودجه آموزش و پرورش نبوده و نیست. خیلی از کشورهای دیگر که درآمد ملی و سرانه معلم/دانش آموزی بد تر از ایران دارند اصلاحاتی را در نظام یادگیری شان انجام داده اند. کشورهایی که امروزه سرآمد مدرسه داری و شاگرد پروری هستند، در سالهای گذشته و هنگامی که اصلاحات را شروع کردند وضعیتی به مراتب بدتر از ما و امکاناتی بسیار کمتر داشتند. فقط به یک قلم امکان که نامش را اینترنت یا فضای مجازی میگذاریم نگاه کنید. این ابزار امکان معجزه دارد. آیا ما نمی توانیم بهره برداری کنیم!؟
همیشه گفته ام که معلم حرف اول و آخر را در فرایند یاددهی و یادگیری می زند. مثالی دارم که خوشایند نیست، ولی به آن معتقدم. یک معلم خوب، در کنار پیاده رو روی چند مقوای کارتن می تواند نتیجه ای بسیار بهتر از یک معلم بد، در کلاسی مدرن و با امکانات کامل به بار آورد.
به نظر من معلمی یکی از بهترین کارهای جهان است، چون کار مخلصانه و تلاش عاقلانه و مدبرانه معلم در کلاس درس یا بیرون از آن فوراً، بدون فوت وقت و بدون سوخت و سوز نتیجه خود را به بار می آورد. بسیاری از کارهای دیگر که برای توسعه جامعه می کنند با تغییر مدیریت، قطع بودجه یا تغییر سیاستها ابتر می مانند. ولی معلم خوب مزدش را بلافاصله میگیرد.
بیایید امسال هم تغییر مثبتی در زندگی شاگردانمان به وجود بیاوریم.
نقل قول
+2 # جواب: فردا اول خلقت است .......... (به مناسبت آغاز سال تحصیلی)حسین اسماعیلزاده 1396-07-01 15:02
سلام واقعا از ته دل خوش حال شدم که هنوز افرادی هستند که دلسوز این مردم و این مرز و بوم به فنا رفته هستن هرچند با خوندن این مطلب باز از ته دل بیش تر متنفر شدم از این رژیم و نظام جدید قاجار که فقط می خواهند مردم در فقر جسمی و ذهنی به سر برند از شما تشکر می کنم که حرف های خود را بدون هیچ واهمه ای بیان کنید به امید ایرانی سربلند
نقل قول
+2 # جواب: فردا اول خلقت است .......... (به مناسبت آغاز سال تحصیلی)رضا 1396-07-01 14:49
در مورد نظامهای آموزشی ارگانیک و کاتولیک بیشتر توضیح دهید.
نقل قول
0 # جواب: فردا اول خلقت است .......... (به مناسبت آغاز سال تحصیلی)رضا 1396-07-01 14:40
ممنون استاد از اینکه آینه ای در برابرمان نهادی و واقعیت سیستم آموزشی ما را عیانتر فرمودید. لطفا با تجربه خود راهکار هم ارائه کنید.
نقل قول
0 # زنگ زدگیعیسی پناهی 1396-07-01 14:40
با سلام — مجید جوبچی در فیلم سوته دلان مرحوم حاتمی می فرماید : ساعتی که زنگ زده دیگه زنگاش زده چه توقعی داری از معلم های زنگ زده. یا در فیلم کمال الملک می فرماید ما همه چیزمان به هم چیزمان می خورد .
نقل قول
+1 # سپاسا رحیمی 1396-07-01 14:26
عالی بود جناب رنانی عزیز.
متاثر از دردهایی شدیم که سالهاست آنرا با تمام وجود چشیده ایم و اکنون به گوش جان نیوشیدیم. دست مریزاد
نقل قول
+2 # جواب: فردا اول خلقت است .......... (به مناسبت آغاز سال تحصیلی)مهدی 1396-07-01 14:23
بعضی از دوستان فرمودند که راهکار چیست ؟ اینکه مشق شب گفته نشود ، نمره ملاک نباشد ، تمرین گفتگو ، همدلی ، قانون مداری ، مسئولیت اجتماعی و ..... راهکار پیچیده ای نمی خواهد ، از خودمان و فرزندانمان شروع کنیم . متشکرم .
" خدائی به جای ناخدائی " بسیار زیبا بود .
نقل قول
+1 # جواب: فردا اول خلقت است .......... (به مناسبت آغاز سال تحصیلی)سونیا 1396-07-01 14:05
ممنون استاد عزیز ، حرف دل ما تسهیلگرها رو زدید ، چاره کار کودکان عزیزمان مدارس طبیعت است . پس از مدارس طبیعت پشتیبانی کنیم تا بتوتنیم کودکانمان را در مسیر درست هدایت کنیم
نقل قول
+2 # جواب: فردا اول خلقت است .......... (به مناسبت آغاز سال تحصیلی)رشیدی 1396-07-01 13:48
ممنون از حرفهای استاد.از آقا و خانم کردگاری پرتلاش میخواسم بدونم چگونه اینکار رو کردید لطفا بیشتر توضیح بدید
نقل قول
+1 # جواب: فردا اول خلقت است .......... (به مناسبت آغاز سال تحصیلی)ممد 1396-07-01 13:44
اقای محسن مخلباف بدرستی تشخیص داد که دو دهه پیش اجازه نداد فرزندانش برند مدرسه
نقل قول
+3 # مدارس زنگ زدهسیدمحمد رضوی 1396-07-01 13:34
باسلام ودرود براستادگرامی محسن رنانی چاره ی رفع زنگ زدگی ،مخالفان زنگ زدگی را می طلبد اینان خواستار زنگ زدگییند
نقل قول
+3 # جواب: فردا اول خلقت است .......... (به مناسبت آغاز سال تحصیلی)درد اشنا 1396-07-01 13:12
درود .نقد زیبا و بجایی بود از سیستم آموزشی نمره محور وحفظی محور وبی هدف این سالها .
نقل قول
+3 # فردا اول خلقت ........محمد 1396-07-01 13:06
درود برشما دانشگاهمان هم زنگ زده هستند باید دانشگاه قبل انقلاب رفته باشی وحالا هم دانشگاه بروی تادرک کنی چقدر اختلاف وجود دارد سرکلاس دینامیک رشته عمران استاد بما درس پرتابه مدهد درس خمپاره می دهد می گویم استاد این چه به درد من می خورد اقلا بمن درس اسانسوربده که با رشته منسنخیت داشته باشد نگاه می کنم کتابی که دارد درس میدهد مربوط به دانشگاه امام حسین است !!!موقع امتحان اجازه اپن بوک نمی دهد باید همه فرمول ها حفظ کنی ماشین حساب تقلب محسوب میشه گفتم استاد از من که گذشته اگر تمام کتاب دینامیک بصورت شعر در بیاری حافظ وسعدی هم نمی توانند حفظ کنند استاد سری تکان داد و گفت چیکار کنیم این که از ما خواستند موفق باشید
نقل قول
0 # جواب: فردا اول خلقت است .......... (به مناسبت آغاز سال تحصیلی)کاشفی اقدم 1396-07-01 12:43
شادزی و مهر افزون استاد ارجمند.
نقل قول
0 # جواب: فردا اول خلقت است .......... (به مناسبت آغاز سال تحصیلی)م - عبدالعلي 1396-07-01 12:29
سلام. ، موفق باشيد استاد. خوب فرموديد حقيقت حال را ، استاد بفرماييد درمان درد را ....
نقل قول
+4 # جواب: فردا اول خلقت است .......... (به مناسبت آغاز سال تحصیلی)احمد 1396-07-01 12:07
سلام جناب رنانی عزیز
من به عنوان یک معلم با سابقه 28سال و دانشجوی دکتری جامعه شناسی هستم. حرف های شما تماما درست ولی درست تر ان است که فضایی به اسم مدرشه برای تدریس وجود ندارد. ما و دانش اموز هر دو شیزیف وار محکوم به تکراریم. این هم اوایی و هم سرنوشتی ولی به اواز مشترکی نمینجامد. چون از خودبیگانه ایم، الینه ی الینه....
نقل قول
0 # درودایمان 1396-07-01 12:01
درود بر استاد عزیز و گرانقدر
براستی همیشه جز قضاوت منطقی و حقیقت مآبانه از قلم و زبان شما سخنی بیرون نیامده
همه چیز را بسیار شیوا و مبسوط بیان داشتید
به هر حال ملت ایران راه کج را انتخاب کرده و تاوان آنرا نه چندان دور پرداخت میکند
ولی خوشا به سفادت شما که در تاریخ این کشور ماندگار خواهید بود و البته روسفید
جاوید باشید
روشن گری شما چراغیست در دل ظلمات شب
آن همه ناز و طنعم که خزان میفرمود
عاقبت با نفس باد صبا آخر شد
نقل قول
+1 # سلام جناب دکتر رنانی عزیزعلیرضا 1396-07-01 11:53
مقاله بسیار جالبی بود

متشکرم راه کار را هم ارایه دهید
چون در کلاسهای دانشگاههای ما هم نمره حرف اول را میزند به خلاقیتها و تفکر دانشجو کا ندارن
متشکرم
نقل قول
+3 # حصار برکهمهرداد 1396-07-01 11:43
درد من حصار برکه نیست درد من زیستن با ماهیانیست ک حتی فکر دریا به ذهنشان خطور نکرده است ‌.......
نقل قول
0 # جواب: فردا اول خلقت است .......... (به مناسبت آغاز سال تحصیلی)سید 1396-07-01 11:36
در پاسخ به این اظهار نظر ليلا:
با سلام و احترام
متاسفانه همگي درد اشناييم گفتن اين دردها به كرات فقط غم مان رابيشتر ميكند له مظرم بهتراست بعنوان پدر مادر مسئول كميپيني اعتراضي راه اندازي كنيم تا شايد كمكي باشد به فعاليت واقداماتي چون اقاي دكتر وهاب زاده كه در خصوص گسترش مدارس طبيعت وجايگزيني ان به جاي اين سيستم اموزشي فرسوده كرده باشيم ازشما دكتر رناني عزيز هم سپاسگزار بخاطر قلم با جرات و زيباتون

من هم با شما موافقم.
نقل قول
+5 # پاسخ دوستانی که از شما راهکار می خواندمحسن وارثي 1396-07-01 11:33
جناب آقای دکتر رنانی عزیز. با درود و احترام؛ باز هم از نوشتۀ شما لذت بردم و البته متأثر. دوستانی که از شما راهکار خواسته اند، ظاهرا به عمق عنوان صفحۀ جنابعالی پی نبرده اند: توسعه با تحول ذهنی و رفتاری ما شکل میگیرد نه ... . تحول ذهنی و رفتاری از از خواندن، مطالعه کردن، تفکر آغاز می شود. البته بنده نقش بسیار مهم انگیزه ها و وسوسه های محیطی را نادیده نمی گیرم. ولی هر چه هست از خودمان باید آغاز کنیم. قبول کنیم که ما آنقدر که به چیزهای بی ارزش مشغول میکنیم به خودمان، پرورش خودمان، ذهنمان و رفتارمان نمی پردازیم. به قول شمس تبریزی :«تو را از قِدَم عالم چه؟ تو قِدَم خویش را معلوم کن، که تو قدیمی یا حادث؟ این قدر عمر که تو را هست در تفحص حال خود خرج کن، در تفحص قدم عالم چه خرج می‌کنی؟»
نقل قول
+2 # فردا اول خلقتمهدی 1396-07-01 11:21
وااااای خدای من
آیا حرفی دیگر مانده است؟
فقط میتونم بگم ترانه مستان سلامت میکند را از استاد خوش صدا وخوش مرام شجریان تقدیمت میکنم محسن عزیز
نقل قول
+3 # فردا اول خلقت است.رضا 1396-07-01 11:19
در سال 78 مدیر مدرسه ی باصطلاح تیز هوشان شدم.از همان ابتدا متوجه قسمتی از مشکلاتی که مرقوم نموده اید شدم.برنامه هایی جنبی برای نشاط جسمی و روحی دانش آموزان تدارک دیدم ،اما متاسفانه خانواده ها بر نتابیدند و اعلام کردند مهم برای ما و فرزندانمان رتبه کنکور و رشته دانشگاه است ، و بقدری مقاومت و اعتراض کردند که ...بگذریم از هجمه ها و تخریب هایی که به اسم بی دینی و ...نثار بنده کردند. بنظرم جامعه بیمار شده و هیچگونه جراحی را پاسخ نمی دهد. کجدار و مریز باید آرام آرام به اصلاح و تقویت پرداخت. برایتان و برای همه کسانی که دل در گرو بالندگی جامعه دارند، آرزوی موفقیت می کنم.
نقل قول
0 # جواب: فردا اول خلقت استعلی افشار سمیرمی 1396-07-01 11:13
با سلامو خسته نباشی حضور جناب آقای رنانی عزیز
http://besht.blogfa.com/post/316/%D9%81%D8%B1%D8%AF%D8%A7-%D8%A7%D9%88%D9%84-%D8%AE%D9%84%D9%82%D8%AA-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%A7%DA%AF%D8%B1-%D8%A8%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1%D9%86%D8%AF-
نقل قول
+2 # جواب: فردا اول خلقت است .......... (به مناسبت آغاز سال تحصیلی)مهدی 1396-07-01 11:10
راه نجات هر ملتی اصلاح نظام آموزش و پرورش است که مال ما منحصر به آموزش آن هم از نوع ناکارآمد است و پرورش هم که نداریم و اون یه ذره هم که هست فقط به دین و آخرت می پردازه و نباشه بهتره
نقل قول
0 # دوست عزیزم محسن رنانی ( راه کار)احسان 1396-07-01 11:07
سلام
صحبت های شما عالی بودبیاییم راه کار بدیم اولین اقدام به نظر من حذف غول بی نام کنکور هستش لطفا دیگران هم راه کار بدن در مورد هر کاری که درسته در مورد نحوه بر گزاری کلاس نحوه معماری ساختمان مدارس و ...
نقل قول
+7 # جواب: فردا اول خلقت است .......... (به مناسبت آغاز سال تحصیلی)ممد 1396-07-01 11:01
اگر در مدارس این دیار درس زندگی بدهند من در استانه شصت سالگی به سان کودکان شش ساله مشتاق یادگیری به مدرسه خواهم رفت چون سالیانی که بوی زنگ زدگیم مرا می ازارد وای بحال دیگران
نقل قول
+3 # جواب: فردا اول خلقت است .......... (به مناسبت آغاز سال تحصیلی)حسین ج 1396-07-01 10:25
واقعا دست شما درد نکنه با این روشنگریتون ولی من معتقدم اینا خودشون دوست دارن وضعیت اینجور باشه و بچه هامون درگیر مسایل مزخرف بشن و کاری با اینا نداشته باشن و یا حتی نتونن کاری داشته باشن .تو جامعه ای که شایسته سالاری جاش رو به پارتی بازی و ژن های خوب بده بیش از این انتظاری نیست.
نقل قول
0 # جواب: فردا اول خلقت است .......... (به مناسبت آغاز سال تحصیلی)محمد 1396-07-01 10:16
جناب رنانی مقاله بسیار خوب و مفید بود که کمال تشکر را دارم و ای کاش راه حل های عملی نیز مرقوم می فرمودید تا متولیان مربوطه بتوانند از آن بهره مند شوند به نظر من نیز بزرگترین معضل جامعه ما آموزش و پرورش است و افراد غیر متخصص و وابسته و حقیر مسئولان آن هستند که جامعه ما را به لجن کشاندند و ارزش علم را از بین بردند
نقل قول
0 # جواب: فردا اول خلقت است .......... (به مناسبت آغاز سال تحصیلی)نسل سوخته 1396-07-01 10:16
کامل همه دردها رو گفتین آفرین.ولی امیدی به سیستم آموزشی نیست همین طور که به کل سیستم ریگه امیدی نئست.
نقل قول
+1 # اپراست که برماستامیرعلی 1396-07-01 09:53
با سلام و درود
من و شما هم محصول همین نظام آموزشی و ساختار عسل اجتماعی هستیم.اگر نیاز به اصلاح و ترمیم باشه باید از خودمان شروع کنیم.حتی اگر بدانیم فقط یک دقیقه بیشتر زنده نخواهیم بود که زنده را زندگی باید.
ضعف نگاه شما ناشی از همان زنگ زندگیست که نفس هر آنچه هست را می کنید.نیاز ما اصلاح روشها و ساختارهاست و هر اصطلاحی تدریجی می باشد.تا حالا هم از بابت تغییرات ناگهانی کم متضرر نشده ایم.انقلاب میجی در ژاپن فقط نام انقلاب را به یدک می کشید و به تدریج آن کشور را درجایگه امروزی نشاند .
نقل قول
+5 # تقدیر و تشکرمحمد طراوتی 1396-07-01 09:45
به عنوان یک معلم ممنونم از این همه اظهار لطف و نقد زیبای تان. امیدوارم مسولین محترم پس از حل و رفع تمامی مشکلات جهان فرصت مطالعه ی مرقومه ی جناب عالی را پیدا کرده و بدانند مسئله ای بنام آموزش و پرورش نیز داریم.
نقل قول
+2 # توليد نواموزان زنگاريليلا 1396-07-01 09:42
با سلام و احترام متاسفانه همگي درد اشناييم گفتن اين دردها به كرات فقط غم مان رابيشتر ميكند له مظرم بهتراست بعنوان پدر مادر مسئول كميپيني اعتراضي راه اندازي كنيم تا شايد كمكي باشد به فعاليت واقداماتي چون اقاي دكتر وهاب زاده كه در خصوص گسترش مدارس طبيعت وجايگزيني ان به جاي اين سيستم اموزشي فرسوده كرده باشيم ازشما دكتر رناني عزيز هم سپاسگزار بخاطر قلم با جرات و زيباتون
نقل قول
+2 # جواب: فردا اول خلقت است .......... (به مناسبت آغاز سال تحصیلی)مجد 1396-07-01 09:37
با سلام وقت بخیر خدمت جناب دکتر رنانی مطالب بسیار تاثیر گذار و عالی بود. و این امید رو میدهد که اگر بخواهیم می شود نظام آموزشی کشور که مهم ترین سرمایه میهن رو که همانا نیروی انسانی رو پرورش میدهند اگر با تدبیر و برنامه به درستی اصلاح شود دیگر برای آینده این میهن دغدغه ای نخواهد ماندو من به سهم خودم حمایتم رو اعلام می کنم و اگر هریک از ما در هر قشری از جامعه سهمی داشته یاشیم این امر هر قدر دیر تحقق خواهد یافت ساعتی در خود نگر تا کیستی از کجایی وز چه جایی چیستی
نقل قول
+3 # فردا اول خلقت استسارا 1396-07-01 09:29
عالی بود استاد گرامی ...درد بود ...آشنا بود...تلنگر خوبی است برای فرزندانمان...
نقل قول
+2 # متن فوق العاده بودروحی 1396-07-01 08:54
فردا اول خلقت است متن بی نهایت زیبا بود واقعا حرف دل مارو زدید ای کاش روزی برسه که بچه ها ایران آموزش واقعی ببینن ودرست تربیت بشن مدرسه وخانواده باید مکمل هم باشن نه متضاد هم
نقل قول
+1 # وارد جزئیات شوید و با مردم سخن بگوییدMohammad Razaghi 1396-07-01 08:45
آقای دکتر رنانی عزیز، به گمانم اگر دولتمردان گوش شنوایی داشتند در طول این چهل سال بسیار شنیده بودند. به جای تلاش برای سخن گفتن با آنها با مردم سخن بگویید. جوانان تحصیلکرده مروجان اندیشه توسعه خواهند شد. شهر به شهر، دانشگاه به دانشگاه بروید و با جوانان سخن بگویید. با خانواده ها صحبت کنید و اندیشه توسعه را به کمک والدین نهادینه کنید. از امروز با جامعه بیشتر صحبت کنید تا بیست سال دیگر میوه و ثمره تلاشتان را ببینید. این جامعه نشان داده که در بخشهایی از خود گوش میدهد و فرا میگیرد. همین روزها داشتم تفکرات سروش، ملکیان و شبستری را مرور میکردم که چگونه تبدیل به گفتمانی فراگیر شدند. فرهنگ در جامعه ما به شدت شفاهی است و اگر شنیده شود به سرعت در بطن جامعه رسوخ میکند و فراگیر میشود. به هیچ وجه امیدتان را از جامعه برنگیرید. همین حالا مخاطبان بسیاری دارید که گواهی میدهم اندیشه توسعه را در مهمانی هایشان بسط میدهند. بنابراین پیشنهاد میکنم که بیشتر و با جزئیات به جامعه راهکار دهید. در میان پیام ها دیدم که خانواده ها از شما راهکار خواسته اند. خستگی ناپذیر اندیشه توسعه را به بطن جامعه بیاورید چنانچه سروش و ملکیان و شبستری توانستند مدارا را به اندیشه مذهبی تزریق کنند. یه لحظه تردید نکنید که بسط اندیشه توسعه ضروری و شما از جمله شایسته ترین ها برای این مهم هستید.
نقل قول
+2 # جواب: فردا اول خلقت است .......... (به مناسبت آغاز سال تحصیلی)صدقیان 1396-07-01 08:41
من یکی از منتقدین جدی سیستم آموزشی کشور هستم.
اما فکر میکنم که تحقیر مدارس در حالی که فرزندانمان را راهی همین مدارس می کنیم درست نیست.
ما نبایدتصویر بدی از آموزش را به فرزندانمان منتقل کنیم.
بهتر است انتقادهای خودمان را تبدیل به ایده های کاربردی کنیم.
بهتر است کاری کنیم که برنامه ریزان آموزش در جهت تغییر الگوی آموزشی گام بردارند.
تحقیر خانواده ها و معلمان راه به جایی نمی برد.
نقل قول
0 # جواب: فردا اول خلقت است .......... (به مناسبت آغاز سال تحصیلی)سعید صادقی 1396-07-01 08:39
از پسر من در روز اول، با سر بریده گوسفند و گروه مارش نظامی استقبال شد. خدا به دادمون برسه :\
نقل قول
0 # اول ماه مهرشاهین۰ 1396-07-01 08:32
دورود به شرفت استاد۰ ای کاش این مطلب را در شروع کارم می دانستم ۰شاید وضع جامعه ام امروز این چننین نبود۰ دورد به شرفت
نقل قول
+2 # جواب: فردا اول خلقت است .......... (به مناسبت آغاز سال تحصیلی)كردگاري 1396-07-01 08:29
من و همسرم سالهاست كه فرزندانمان را به مدرسه فيزيكي نميفرستيم و از مدارس آنلاين خارج از كشور براي آموزش علوم استفاده ميكنيم و ادبيات و تاريخ و فلسفه و آنچه را كه لازم ميدانيم خودمان به بچه ها تدريس ميكنيم و يا بصورت انتخابي از كلاسهاي آموزش موسيقي و ورزشي بهره ميبريم. در حال حاضر ٣ فرزندمان با همين روش در دانشگاههاي خارج از ايران پذيرش شده اند و سه فرزند ديگرمان در منزل به همين روش درس ميخوانند. البته ما علاوه بر اعتقاد بر نظريات شما معتقديم يرخي از معلمان هم نقش مخربي در شخصيت دانش آموزان دارند كه گاه بدليل عدم تخصص و گاه بدليل شخصيت ناكامل و گاها ضيف و ... به آينده فرزندان اين مملكت آسيبهاي جدي ميرسانند.
نقل قول
0 # حقیقتصالح 1396-07-01 08:16
سلام، اینها رو ما هم بلديم و می دونیم ، بفرما راهکارتون چیه. خودت چگونه درس میدهی توی دانشگاه ، آیا نمره به دانشجویان نمی دید ، متاسفانه باب شده توی مملکت ما که حرف های قشنگ بزنیم اما عمل ...
نقل قول
+1 # جواب: فردا اول خلقت است .......... (به مناسبت آغاز سال تحصیلی)زهره 1396-07-01 08:14
باتشکر از جناب دکتر .حداقل برای شروع زنگارزدایی از مغزهایمان مقاله بسیار جالبیست .به امید اینده ای روشن
نقل قول
+2 # چاره چیست؟محمود 1396-07-01 08:07
اقای دکترعزیز بسیر عالی بود ولی بنده برتی تحول در همه امور این دو ضرب المثل به ذهنم رسید و مانده ام که باید از کجا واز چه کسانی تغییرات شروع شود و این دو حکایت این است که " ماهی از سر گنده گردد نی زِ دم " و دومین حکایت"از کوزه همان برون تراود که در اوست" برای هر دو مورد هم مثالهای متنوع وجود دارد . چاره کارچیست از خودمان باید شروع کنیم وچگونه و یا حاکمان ما با روشی مناسب شروع کننده باشند . ... تجربه عالم واقعی چه بوده و..
نقل قول
+3 # جواب: فردا اول خلقت است .......... (به مناسبت آغاز سال تحصیلی)حسام 1396-07-01 08:04
عالی بود جناب.
نقل قول
+2 # جواب: فردا اول خلقت است .......... (به مناسبت آغاز سال تحصیلی)فاطمه 1396-07-01 08:02
جناب دکتر حرفهای شما زیبا است اما در نظام ما کارآمد نیست. من خود یک معلم هستم. اجازه گفتن چیزی جز آنچه در کتاب درسی است را ندارم. حرف بیش از آن زدن بایستی راهی زندان شد. در ثانی کودک ما درس میخواند شبانه روز تلاش می کند راهی دانشگاه شود بعد با رتبه سه رقمی نمی تواند وارد شود چون رتبه ۵ رقمی سهمیه شاهد و ایثارگر و هیات علمی به ناحق جای او را گرفته اند. نتیجه میشود اعتصاب غذای دختر تازه دیپلم گرفته. اینقدر برای نظام آموزشی و کنکور و دانشگاه باید تاسف خورد که من معلم بغض در گلو روز اول مهر دارم راهی زندان دبیرستان و سوالات بی پاسخ دانش آموزان میشوم.
نقل قول
0 # مهر ایراناسلام ثابت 1396-07-01 08:00
درود برشما بی شک ایران عزیزم به داشتن فرزندانی چون شما می بالد امیدوارم روزی فرا رسد که ایرانی آبادتر از امروز داشته باشیم دستانتان را میبوسم استاد عزیز.
نقل قول
-2 # جواب: فردا اول خلقت است .......... (به مناسبت آغاز سال تحصیلی)حمیدهراتی 1396-07-01 07:56
سلام. انشای خوبی بود نمره ی شما ۲۰. اشکال ازهمین جا شروع میشود که افرادی چون شما که داعیه ی مطالعه وبررسی دارید فقط کلی گویی نموده ومدینه ی فاضله ترسیم می کنید. اینکه چه چیزی خوب هست راخیلی ها میدانندولی اینکه راهکار رسیدن به این چیزهای خوب چیسترانمی دانند. اززندان وزنگ زدگی وراه رسم زندگی ودرستی ولذت بردن اززندگی و...راکسی نمی گوید بداست.ظاهراشماهم محصول همین سیستم معیوب هستید.آقای دکتربه جای سخن گفتن ازایده آل هاراهکارلطفا.فرمایشات شمادرست مانند این است که من سری به کارخانه یایران خودرو بزنم وضمن برشمردن ایرادات محصول این کارخانه گله مندباشم که چراازاین کارخانه بنز بیرون نمی آیدوشروع کنم ازفوایدبنزوامکاناتش صحبت کنم. آقای دکتر بازهم عرض می کنم لطفاراهکارراهکار وبازهم راهکار
نقل قول
0 # جواب: فردا اول خلقت است .......... (به مناسبت آغاز سال تحصیلی)محسن موسوی 1396-07-01 07:51
سلام آقای دکتر
ممنون از درد دلتان
میدانم که می دانید ولی این توصیه های ناب را هرچند مقداری هم کلی گویی بود به معلمانی فرمودید که این بنده های خدا هم زنگ زده اند. بلد نیستند اجرا کنند.
نقل قول
0 # جواب : فردا روز اول خلقت استعباس 1396-07-01 07:49
سلام به دكتر عزيز و دوستان همراه و تشكر از اين روشن بيني
يادم افتاد به قضيه كمك هاي مردمي كه به اين نتيجه رسيديم كه مردم خود بايد آستين بالا بزنند و كميته امداد را فراموش كنند اينجا هم نياز به تشكيل يك كمپين مردمي جهت دفاع از آينده فرزندانمان محسوس است
نقل قول
0 # جواب: فردا اول خلقت است .......... (به مناسبت آغاز سال تحصیلی)قهرمان سراج 1396-07-01 07:45
سلام
پیشنهاد می کنم با همراهی متفکرانی چون آقای سهیل رضایی و... که نظراتی چون شما دارند گروهی رو تشکیل بدین تاهم صدای چند دست به گوش همه مردم و مسئولین برسه و هم بشه یه طرحی رو در این زمینه آماده کرد. ما دانشجویان هم در کنار شما خواهیم بود و اگر کمکی باشه با نهایت تلاشمان در خدمت شما هستیم
ممنون که مثل همیشه انگاره های ذهنی ما را به چالش میکشین
نقل قول
0 # جواب* فردا اول خلقت است*منصوره 1396-07-01 07:39
مطلب بسیار عالی بود،خوب هست که راهکارهایی در ااین مورد داده شود،ممنون
نقل قول
0 # جواب فردا اول خلقت استکریمی 1396-07-01 07:34
جانا سخن از زبان ما میگویی،، ماکه سوختیم و در حال جدال برای احیای بقیه عمر خود هستیم بچه های ماهم تقریبا نیم سوخته اند و باید تلاش کنیم به هر طریقی یا از الگوهای اسلامی واقعی نه صوری، استفاده کنیم تا آموزش و پرورش احیا شود.
نقل قول
+1 # جواب: فردا اول خلقت است .......... (به مناسبت آغاز سال تحصیلی)پویا 1396-07-01 07:30
سلام و سپاس بابت روشنگری های بجا و خوبتان،
جناب آقای دکتر رنانی لطف کنید به موازات متقاعد کردن وزیر و هیات دولت در پرداختن به این مهم، راهکارهای عملی آن را نیز برای ما خانواده ها به صورت تدریحی عنوان نمایید، تا انشال.. دولتمردان ما هم بتوانند روزی خود را به تفکر در این امر خطیر راضی کنند.
با سپاس فراوان
نقل قول
0 # قدردانیآتوسا فیض بخش 1396-07-01 07:19
از مقاله زیبا و موشکافانه و تلاشهای شما سپاسگزارم
نقل قول
0 # جواب: فردا اول خلقت است .......... (به مناسبت آغاز سال تحصیلی)صادقی 1396-07-01 07:18
استاد بزرگم جناب آقای دکتر رنانی. کارشناس ارشد اقتصاد هستم و با خواندن مقاله اسیدپاشی به چهره اقتصاد ایران شما با شما آشنا شدم. بواسطه قلم شیوا و رسایتان برآن شدم تا بیشتر مقالات شما را مطالعه کنم. در پی مطالعاتم شما مراد و من مریدتان شدم در راه یاد گیری بیشتر دانش اقتصاد. دست مریزاد استاد بزرگوار حرف دل من و تمام افراد این دیار را زدید. ایکاش همه ما شاهد روزی باشیم که ایران به توسعه ای همه جانبه و پایدار برسد. البته اگر برسد.
نقل قول
+7 # جانا سخن از زبان ما مي گوييمحمود كرمي 1396-07-01 07:12
درود بر استاد رناني عزيز!
مطلب فوق العاده تان را خواندم و با تمام وجود گريستم.
گريستم به حال دانش آموزاني كه بيست سال من معلمشان بودم و گريستم به حال كودك هشت ساله ام كه باز يك سال ديگر بايد به زندان برود.
من ديگر مشق نمي گويم
من ديگر املا نمي گويم
دفتر مشق و تكليف و املا را حذف مي كنم.
مي خواهم منشا اثر باشم.
و هر آنچه شما گفتيد را سرلوحه كار خود مي كنم.
ارادتمند
محمود كرمي
دبير ادبيات فارسي - كرج
نقل قول
+1 # جواب: فردا اول خلقت است .......... (به مناسبت آغاز سال تحصیلی)ابراهیمی نژاد 1396-07-01 07:12
سلام خدمت استاد ارجمند و سروران گرامی
با نظرات و تفکرات شما کاملا موافقم بنده که خود اکنون در دوران میانسالی هستم و پدر یک دانش آموز دبیرستانی خوب درک میکنم که چقدر نظام آموزشی کشور ما از سایر کشورهای توسعه یافته عقب مانده است. هر چند نظام فعلی نسبت به ابتدای انقلاب که نسل من در آن رشد و نمو پیدا کرد بهتر شده است ولی هنوز هم در پیچ و خم یک کوچه مانده است. به امید روزهای بهتر
نقل قول
+2 # جواب: فردا اول خلقت است .......... (به مناسبت آغاز سال تحصیلی)فضه 1396-07-01 06:41
من هم امروز دخترمو راهی مدرسه میکنم کاش دخترم وقتی به سن من رسید کابوس مدرسه را نبیند
نقل قول
+2 # تقدیرعلی 1396-07-01 06:33
دست مریزاد.فقط میدانم خانه از پایبست ویرانست
نقل قول
+2 # جواب: فردا اول خلقت است .......... (به مناسبت آغاز سال تحصیلی)مریم 1396-07-01 06:26
بسیار عالی
به امید روزی که همه ی ما در قبال فرزندان و جامعه مان،آگاهانه و دلسوزانه احساس مسئولیت کنیم
نقل قول
+1 # کنشگر اجتماعیمجید عشاقی 1396-07-01 06:18
من فکر میکنم اول مهر اول ،مهر است نه اول خلقت است نه آخر خلقت آنچه از این رویداد مهم مغفول مانده نقش و تاثیر آن در آینده کشور است البته دراین زمینه هم ازنظر نظری نوشته ها و گفته های فراوانی بیان شده اما مثل سایر امورمان فقط حرف میزنیم وچرا که مسئولین ما حراف شده اند ولی در جایگاه اجرا و تحقق منویات بسان بچه ای بیش نیستیم و راه بلد نیستیم و مهارت لازم را برای رسیدن به هدف بکار نمی گیریم چرا چون از همه افکار و همه استعداد ها وهمه سرمایه های انسانیمان وهمه ایرانیان برای ساخت ایرانی آباد و سربلند استفاده نمی کنیم
نقل قول
+2 # کنشگر اجتماعیمجید عشاقی 1396-07-01 06:04
امروزه این نهاد رسمی از معضلات ویرانگری همچون کاربردی نبودن درس ها، فقدان آموزش مهارت های زندگی و شغلی، مشارکت اندک والدین نسبت به نقش آموزش و پرورش ، القای حس ناامیدی، از خودبیگانگی و سرکوب استعدادها و خلاقیت ها رنج می برد.
نقل قول
0 # جواب: فردا اول خلقت است .......... (به مناسبت آغاز سال تحصیلی)قاضی محسنی 1396-07-01 06:00
واقعا دردهای همه ما را به زیبانی شیوا و رسا بیان می فرمایید ، و به گلوگاههای مهم اجتماعی و فرهنگی با هوشمندی و به زیبایی اشاره می کنید . درود بر شما و با آرزوی توفیق برای انسان و جامعه انسانی
نقل قول
0 # شاه کشییعقوب مشرث زمینی 1396-07-01 05:59
جناب رنانی درود بر شما .عالی است. ولی مطلبی در باره جمله ای دارم که در بالای صفحه گذاشته اید.شاه کشی ما نه مربوط به مردم است و نه شاهان.مربوط به استعمار است. چرا سوالتان را دوگزینه ای کرده اید ؟یا این یا آن؟
نقل قول
0 # جواب: فردا اول خلقت است .......... (به مناسبت آغاز سال تحصیلی)محسن احمدوندی 1396-07-01 05:18
استاد عزیز در متن یک غلط املایی هست که اگر رفع شود برازنده‌تر است. صیقل را غلط صیغل نوشته‌اید.
------------------------------------------------------------------------
با سلام و سپاس،
اصلاح شد.
با احترام
مدیر تارنما
نقل قول
0 # جواب: فردا اول خلقت است .......... (به مناسبت آغاز سال تحصیلی)مریم 1396-07-01 05:12
فوق العاده بود . کاش گوش شنوایی بود و دلی مسوول و و عزمی جزم .....
نقل قول
+1 # مدرسهحسین کاوه ای 1396-07-01 04:38
سلام استاد ممنون بابت نظرات قشنگتون متاسفانه شما تکلیف را صرفا متوجه معلمین نمودید و برای حل معضلات راهکار ارائه نمیدید اما از توجه شما به این مقوله بسیار حساس سپاسگزارم
نقل قول
0 # جواب: فردا اول خلقت است .......... (به مناسبت آغاز سال تحصیلی)پدرام 1396-07-01 02:40
درود بر شما آقای رِنانی
نقل قول
0 # تشکرمحمد 1396-07-01 01:49
با سلام-ممنونم از نوشته های خوبتون
نقل قول
0 # # جواب:اشک بر خاکلیلا.ج 1396-07-01 01:24
در این تابستان آنچه دیدم از چشمان خویش،اشک بود و اشک در مرثیه بر خاک وطنم و مردمانش،هر کجا که پا نهادم.
نقل قول
0 # خواهشوحید 1396-07-01 01:13
درود بر شما استاد رنانی عزیز،
امیدوارم شاد و تندرست باشید.
یکی از دعاهایی که هر گاه سر حال باشم، بعد از نماز از پروردگار درخواست می کنم این است که: «علما، اندیشمندان، مصلحین و اصلاح طلبان راستین جامعه و جهان را تأیید و در کنف حمایتت مصون و محفوظ بدار»، زیرا با
با دیدگاه استاد شایگان هم داستانم که می گوید:
"... راه رهایی از آن فقط در تشحیذ آگاهی تواند بود و بس" (آسیا در برابر غرب، 1391: 90) و "اگر قرار است چیزی در جایی دگرگون شود این دگرگونی باید در درون سرها انجام گیرد. از پایین ترین سطوح اندیشه، تا بالاترین آن" (تعطیلات در تاریخ، 1371: 15).
بنابراین، معتقدم اگر قرار باشد اصلاح بنیادینی رخ دهد، این اصلاح نشأت گرفته از سخنان و نوشتار اندیشمندان و استقبال مردم از این مطالب خواهد بود و بس.
گاهی نگران می شوم که نکند آنانکه در این شوره زار عقل، بذر خرد پراکنده و با گفته ها و نوشته های اندیشمندانۀ خود آن را آبیاری می کنند، ناامید شده و صوفیانه به غار تنهایی خود بخزند، نکند رنجیده خاطر شده و ما «توسعه طلبان» را به حال خود رها کنند، نکند بذرافشانی و آبیاری را با «حس شیرین درویشی» عوض کنند، نکند ... .
از شما خواهش می کنم این راهی که در پیش گرفته اید را ادامه بدهید و دلسرد نشوید.
مطلب بسیار زیبا (و البته دردناکی بود)، مثل همیشه از شما و زحماتتان بسیار سپاسگزارم و از پروردگار منّان برایتان طول عمر باعزّت، تندرستی، نشاط و توفیق روزافزون خواستارم.
ارادتمند
نقل قول
+2 # راهكارپوريا قصابي 1396-07-01 01:09
سلام استاد جان
جانا سخن از جان ما مي گويي
راهكار چيست؟
كمپين جواب مي دهد؟
نقل قول
0 # به مناسبت اغاز سال تحصیلیولی الله نشگلیان 1396-07-01 01:00
سلام بسیار خرسند وخوشحالم وبه شدت علاقمند وپیگیر مطالب شما از طریق تلگرام امیدوارم فرصت دیدار شما از نزدیک و بواقع یک شادی درون پیدا میکنم که بزرگوارانی مثل شما در این مرز وبوم هستن که خودشان را وقف روشنگری جامعه میکنند دکتر جان چه باید کرد وقتی امروز صحبتهای شما در کشور داره بواقعیت میپونده وما شاهد اوار وریزش وحشتناک کشور (شبیه ساختمان پلاسکو) هستیم همین امروز ببینید چه بر سر صنایع مادر استان مرکزی پایتخت صنعتی کشور امده که کارگرش بخاطر درخواست حقوق نگرفته .....من شخصا موافقم برای رهایی نیاز به دو سه دهه تلاش همه جانبه نیاز هست تا توسعه رفتاری شکل بگیره وامادگی دارم در حد توان در خدمت وپیش برد نظرات بر اساس خرد جمعی به هرشکلی تلاش نمایم درود برشما وامثالهم که با نگاه به اینده نور امید را زنده نگه میدارید
نقل قول
+2 # با تشکر از متن ارسال شده که واقعیت را بیان نمودهدریا 1396-07-01 00:55
تعداد قابل توجهی از هموطنان عزیز تا حدودی به مشکلات موجود واقف هستند،اما نظر بنده این است در این هیاهوی درماندگی و معضلات در هم تنیده ،تمرکز بر نقاط قوت هر چند انگشت شمار روزنه های امید را نمایان می سازد
باود بفرمایید از تکرار مشکلات دچار روان رنجوری شده ایم
بیان واقعیت و مشکلات لازم و واجب است اما در کنارش چند مورد مثبت اگر خاطر نشان شود ساختار روانی والدین و کودک در وضیت مناسب تری قرار می گیرد و آن سر سوزن انرژی حیات و سرزندگی باقی مانده برای ایجاد تغییر و تحول از بین نمی رود
با سپاس
نقل قول
-4 # جواب: فردا اول خلقت است .......... (به مناسبت آغاز سال تحصیلی)محسن 1396-07-01 00:17
جناب آقای دکتر باسلام. مطالب خوبی عنوان شد ممنون از توضیحات ولی آیا راه کار این است که اکنون معلمان به کوکان همان موارد توضیح داده شده را آموزش دهند؟ پس دوران یادگیری علوم کی خواهد بود؟ پس نقش خانواده در تربیت چیست؟ اینکه از مدرسه توقع داشته باشیم که مابچه به دنیا می آوریم تو تربیت کن و به او هم علم بیاموز و هم این موارد را بنظر توقع نابجایی است. با تغییر ساختار مدرسه موافق هستم ولی مطالب عنوان شده و وظایف مطرح شده برای مدرسه را آرمان نگری غیر واقعی میدانم.
نقل قول
+4 # جواب: فردا اول خلقت است .......... (به مناسبت آغاز سال تحصیلی)محمد 1396-07-01 00:14
درود بر شرفبان استاد گرامی
نقل قول
+2 # پیشنهادحمید صارمی 1396-07-01 00:09
جناب دکتر رنانی عزیز من چندی است با شما در کانال شما اشنا شدم و به دقت به حرفها و سخنرانی های شما گوش میکنم واقعا متحول شد زیاد وقتتان را نمیگیرم اما نظر من این است که به شکل ازمایشی بچه های بهزیستی و پرورشگاهی را انطور که میخواهید تربیت کنید و مدرسه های انها را از نظام اموزش و پرورش جدا کنید و همراه با بچه های خود استادان به روش جدید که مد نظرتان هست یادو اموزش دهید چون یادم هست در یکی از سخنرانی هایتان گفتید چند استاد هستیم که نمیگذاریم بچه هایمان به مدرسه بروند چون نظام اموزش و پرورش را قبول ندارید و واقعا زنگ زده هست اگر امکان دارد شما پیشنهاد بنده را یه نظری بکنید و حداقل بذر توسعه را در این بچه ها بکارید هرچند که میدانم جدا شدن از نظام اموزش و پرورش فعلی درد سرهای زیادی دارد اما اگر میشود این مدارس را با افراد خبره ایی که میشناسید انجام بدهید حد اقل این نسل سراغاز توسعه باشد ممنون و مچکرم دوستتان دارم خدا حافظ شما و امثال شما باشد
نقل قول
+3 # جواب: فردا اول خلقت است .......... (به مناسبت آغاز سال تحصیلی)فرزاد 1396-07-01 00:02
چقد خوب گفتی... مانا باشی...کاش وزیر آموزش و پرورش شجاعت داشته باشه مقطع ابتدایی رو نه و نیم تا دوازده ببره سر کلاس بخدا این گام اول نطام کار آمد آموزشیه.. همه ما درگیر این بیماری مهلک نطام آموزشی هستیم و هیچ وزیری نیامد که بقهمد مشکل کجاست فقطططططط مدیر کل عوض کرد و رفت مشکلات همچنان باقیست
نقل قول
+4 # ممنون از نگاه ژرفتانباران 1396-06-31 23:58
با سلام. ممنون آقای دکتر از نگاه ژرف شما .مثل همیشه عالی نوشتین. آقای دکتر من خودم دانشجو هستم و میبینم که چطور این رویه در دانشگاه های ما نیز وجود داره، متاسفانه دانشگاها بیش از اینکه به دانشجو فکر کردن و تفکر را بیاموزند به آن ها حفظ کردن را می آموزند، مخلص کلام ما فکر کردن بلد نیستیم چون یادمان نداده اند!
نقل قول
+1 # جواب: فردا اول خلقت است .......... (به مناسبت آغاز سال تحصیلی)نیک آصف 1396-06-31 23:57
مطلب خوبی بود ولی خیلی کلی گویی شده بود وای کار زیادی دارد تا بهتر شود.
نقل قول
+2 # راهکار برای والدینامین 1396-06-31 23:55
سلام جناب دکتر. احتمالاً خیلی از خوانندگان مطالب مفید شما اولیا هستند. لطفاً بگویید والدین چه کار می توانند برای فرزندان خود انجام دهند؟
نقل قول
+1 # جواب: فردا اول خلقت است .......... (به مناسبت آغاز سال تحصیلی)الهام 1396-06-31 23:51
آقای دکتر مثل همیشه از مقاله های شما لذت بردم ولی همیشه پس از خواندن مقالات شما ذهن من پراز سوال های بی جواب میشود مثلا در مورد سیستم آموزشی نقدهای شمارا خواندم ولی این سوال را از شما دارم که راهکار شما برای بهبود چیه مثلا من به عنوان کسی که هم قصد دارم مادر توانمندی باشم و کودکان توانمند تربیت کنم و هم کسی که کار آموزشی میکند نمیدانم باید چگونه عمل کنم وچار یک سردرگمی و‌گیجی شده ام بازم‌تشکر میکنم از شما به خاطر این روشنگریها
نقل قول
+2 # واقعا عالی بود.حسین 1396-06-31 23:51
باتشکر
نقل قول
+3 # جواب: فردا اول خلقت است .......... (به مناسبت آغاز سال تحصیلی)لقمان خضرسوری معلم 1396-06-31 23:48
استاد بزرگوار بنده با شما نوشته ها وسخنرانی هایتان کاملا موافقم وهمیشه دنبال میکنم ولی با حجم کتب درسی انتظار والدین ومسئولین چگونه می توان به توسعه فکر کرد اگه راهکار عملی داشته باشیم شاید بشه به آینده امیدوار شد
نقل قول
+1 # حرف دل مامتقی 1396-06-31 23:45
چه خوب گفتید حرف دل ما را . بسیار عالی بود . بزرگ شدیم درس خواندیم . تا جایی که می توانستیم زحمت کشیدیم . به خاطر پایین بودن سرعت تست زنی و نه ندانستن درسهای دبیرستان رتبه پنج رقمی کنکور . قبولی در رشته های شبانه . وبعد ......بیکاری ..... و بعد فقط طرز تهیه نان و پنیر وسبزی که در درس حرفه و فن راهنمایی خوانده بودیم در زندگی واقعی در زندگی خانه داری که همیشه در حسرت ادامه تحصیل باقی ماند و فقط به مطالعات خودش دل خوش کرد . کاش بتوانیم دنیای آینده فرزندانمان را بهتر از آنچه برای ما بود بکنیم .
خیلی دلم از آموزش و پرورش ایران پره . ببخشید که طولانی شد .
نقل قول
+6 # جواب: فردا اول خلقت است .......... (به مناسبت آغاز سال تحصیلی)بقیت اله موسوی 1396-06-31 23:43
مثل همیشه حرف های شما دل ها را جلا می دهد. کاش گوش شنوایی باشد
نقل قول
+19 # مهرنادر 1396-06-31 23:33
زنگ ها را میزداییم و میهنی نو خواهیم ساخت
نقل قول

اضافه کردن نظر