توسعه با خلق امید خلق می‌شود

محسن رنانی برای دیدن نمایش الیورتوئیست به تالار هنر می‌رود
  • محسن رنانیمحسن رنانی
نمایش الیور توییست

سلام دوستان عزیز پویش فکری توسعه

توسعه را با فقط با خواندن و نوشتن مقاله و کتاب نمی‌توان فهمید و ترویج کرد. گاهی باید با گام‌‌هایمان توسعه را بفهمیم و خلق کنیم. هر کاری که موجب شود افراد یک جامعه امیدوارتر شوند، اخلاقی‌تر شوند، صبورتر شوند، همبسته‌تر شوند و مشارکت‌ جمعی‌شان افزایش یابد، کاری از جنس توسعه است.

نمایش «الیورتویست» را نوجوانان «کانون اصلاح و تربیت» برگزار می‌کنند. آنها در کانون، دو دوست زندانی دارند که حکم قصاص (اعدام) گرفته‌اند. دوستانی که در نوجوانی و زیر سن قانونی به علت خطای خودشان یا دیگران،‌ مرتکب قتل شده اند. یکی از این دوستان، بچه نخبه و درس‌خوانی بوده است که به طور ناخواسته در یک دعوای معمولی موجب مرگ جوان دیگری شده است. این دو نوجوان الان در انتظار اجرای حکم قصاص هستند. اکنون این نوجوانان، که ما – آری ما، همه ما با ندانم کاری‌هایمان در نظام آموزشی و با مدیریت نادرستمان در همه عرصه‌های دیگر ــ باعث شده‌ایم تا آنان اکنون در بند باشند، تصمیم گرفته‌اند دوستانشان را از اعدام نجات دهند. بنابراین قصد دارند با اجرای نمایش الیورتوئسیت (که در واقع شرح سرگذشت خودشان است) برای تامین هزینه دیه برای دوستانشان اقدام کنند.

این بچه‌ها ممکن است در نوجوانی خود خطایی کرده و گرفتار کانون اصلاح و تربیت شده باشند اما امروز آنها معلمانِ ما در مسیر توسعه هستند. آنان وقتی دیدند جایی خلأی هست و چیزی کم است به پا خواستند تا آن را پر کنند. اینان که خود گرفتار بندند، برای رهایی دوستانشان به پاخاستند و تلاش خودشان را شروع کردند؛ نمایشنامه نوشتند و ده‌ها بار تمرین کردند و اکنون با هزار امید آن را روی صحنه آورده تا به ما درس توسعه بدهند: یعنی هر کس هستی و هر جا می‌خواهی باش، تنها یک گام جلوتر برو تا یک گام توسعه ملی را جلو برده باشی.

من برای سپاس از این نوجوانان و برای حمایت از کار بزرگی که آنها کرده‌اند، فردا پنجشنبه ۵ اردیبهشت به دیدن نمایش آنها، نه ببخشید، به دیدن بزرگیِ نوجوانانی می‌روم که باید از آنها درس امید بیاموزیم. ممکن است بتوان به اندازه همه پول نمایش از یک نیکوکار کمک گرفت، یا حتی کل دیه‌ها را از طریق چند نیکوکار تامین کرد، اما توسعه با پول خلق نمی شود، توسعه با گام‌های ما خلق می‌شود، توسعه با خلق امید خلق می‌شود. پس ما به دیدن این نمایش می‌رویم تا شعله امید را در این کشور زنده نگهداریم.

قرار ما پنجشنبه ۵ اردیبهشت ساعت ۴ عصر در تالار هنر (تهران). حتما از سایت «ایران‌کنسرت» به صورت آنلاین بلیط تهیه کنید. اگر هم پنجشنبه نتوانستید، جمعه به دیدار این نمایش بروید.

ممکن است به سرعت همه بلیط ها تمام شود، اشکالی ندارد ما در بیرون سالن می‌ایستیم و مراتب سپاس خودمان را به این نوجوانان اعلام می‌کنیم و هر کس خواست همان جا کمک خودش را برای تامین دیه‌ها، تقدیم می‌کند.

از همه هم پویشی‌های خودم در «پویش فکری توسعه» وهمه علاقه‌مندان به توسعه کشورمان دعوت می‌کنم که به دیدن این نمایش بیایند و نور امید در دل این نوجوانان را زنده نگهدارند.

محسن رنانی
۴ اردیبهشت ۱۳۹۸


مطالعه گزارش محسن رنانی از تماشای تئاتر اولیور توییست


فیلم سخنان محسن رنانی پس از اجرای نمایش الیور توییست در تالار هنر:

https://renani.net/?p=737
محسن رنانی

محسن رنانی

عضو هیئت عملی دانشگاه اصفهان

کانال تلگرام

برای خروج از جستجو کلید ESC را بفشارید