الگوهای صبر شادمانه

  • محسن رنانیمحسن رنانی

دلمان خون است اکنون، از ستمی که در جنگ غزه بر بی‌گناهان و غیرنظامیان رفت و همچنان می‌رود. اما از من و تو به عنوان یک فرد چه کاری ساخته است وقتی حکومت‌های جور و فریب همه جا را گرفته‌اند و ما قدرت مهار آنان را نداریم؟ در چنین احوالی چه باید کرد؟

البته اگر بتوانیم، و بدون آن‌که خود دست به ستمگری تازه‌ای بزنیم،‌ می‌کوشیم ستمگران را مهار کنیم یا تغییرشان دهیم و از این طریق جهان را جای بهتری برای زیستن کنیم. و البته برای مهار ستمگران باید پیشتر، خود را توانمند کنیم.

اما وقتی نتوانیم چنین کنیم، چه کنیم؟ افسرده شویم؟ یا مهاجرت کنیم؟ یا خودکشی؟ هیچکدام! خواهیم کوشید تا با «صبر شادمانه» جهان را جای بهتری برای زیستن کنیم. برای مبارزه با بدی‌ها همیشه وقت هست، آنچه لحظه به لحظه دارد از دست می‌رود، تکثیر خوبی‌هاست. بدی‌ها جایی نمی‌روند، آنها می‌مانند تا بالاخره یا ما روزی قوی شویم و با آنها مبارزه و آنها را نابود کنیم یا با تغییر زمانه و تحول نسل‌ها نابود شوند. اما آنچه فرصتش بی‌وقفه از دست می‌رود خوبی‌هاست که هر لحظه باید مراقبت کنیم تا از دست نروند. تمرکز ما بر مبارزه با بدی‌ها، نباید از تکثیر خوبی‌ها غافل‌مان کند. این که عالم پر از بدی است، بهانه خوبی برای رها کردن خوبی‌ها نیست. گاهی وقت‌ها هم، خودِ تکثیر خوبی‌ها، کم‌کم بدی‌ها را می‌شوید. گاهی نمی‌شود آب گندیده مرداب را تخلیه ‌کرد، اما می‌شود نیلوفرهای آبی را تکثیر کرد.

ما اکنون نیاز به تکثیر خوبی‌ها در بین خودمان داریم.

مجموعه «ایران مانا» اقدام به معرفی «الگوهای صبر شادمانه» در ایران کرده است؛ ابتکاری بسیار جذاب و خلاقانه و البته توسعه‌خواهانه. «الگوی بهرنگ» نخستین الگویی است که کانال «ایران مانا» برای صبر شادمانه معرفی کرده است. «مستند بهرنگ» فیلمی است که من دستکم دوبار دیدم تا سیراب شدم. از مجموعه ایران مانا متشکرم که دست به چنین ابتکاری زده است.

شما نیز اگر الگوهای دیگری برای صبر شادمانه در اطراف خود می‌بینید و می‌شناسید حتما به کانال «ایران مانا» معرفی کنید تا آن را به جامعه معرفی کند.

نخستین الگوی صبر شادمانه (الگوی بهرنگ) را در «کانال ایران مانا» مشاهده کنید و به آنانی که دوستشان دارید نیز معرفی کنید.

محسن رنانی / ۲۷ مهر ۱۴۰۲

محسن رنانی

محسن رنانی

عضو هیئت عملی دانشگاه اصفهان

کانال تلگرام

برای خروج از جستجو کلید ESC را بفشارید