اخلاق و توسعه؛

تاملی بر نظریه توسعه پایدار

برنامه تلویزیونی رهیافت با موضوع «تاملی بر نظریه توسعه پایدار (قسمت اول)» ساعت 22:10 روز جمعه سوم شهریورماه 1396 با حضور محسن رنانی از شبکه اصفهان به روی آنتن سیما رفت.

برای مشاهده فیلم کامل این برنامه کلیک کنید.

 

برچسب ها: توسعه اقتصادی

نظرات  

+1 # جواب: اخلاق و توسعه .......... (برنامه رهیافت سیمای اصفهان)عارف 1396-07-19 14:05
در پاسخ به این اظهار نظر وحید:
با سلام و عرض ادب ! جناب آقای دکتر بنده کتاب مناقشهاتمی شما رو چند بار خوندم فوق العاده بود ولی به نظرم تنها نکته ای که مغفول مانده است ژنتیک و سطح آگاهی مردم ایران به انظمام خودبرتر بینی این ملت است که کار فرهنگی وسیعی میخواهد به نظرم ژنتیک این ملت با توسعه هم خوانی ندارد چرا که راحت طلبی در ذات این ملت نهادینه شده ! به نظرم خلایق هر چه لایق ! دوست دارم نظر شما رو درباره ژنتیک مردم خاورمیانه و علت های عقب افتادگی در طی قرون متمادی رو بیشتر جویا بشم ؟ خداوند شما رو حفظ کند

کاملا موافقم. ملتی شده ایم که فقط توهم فرهنگ و تمدن داریم و در گذشته زندگی میکنیم. نوع حکومت هم این مساله رو تشدید میکنه.
نقل قول
0 # وطن گریزی وعقب ماندگیسعید 1396-07-12 19:39
من چیزی که میبینم اینه که هیچ اندیشمندی ازوطن گریزی ثروتمندونخبه همراه بابی قیدی عجیبی که به اسم جهانی اندیشیدن (ولی درواقع لذت گرایی )درروندتوسعه داره چیزی نگفته۰شایدبه این دلیل باشه ککه جسارتش وجودنداشته یااینکه خوداندیشمندان بیشترخارج نشینن۰جامعه مگرچقدرنخبه و ثروت میتونه داشته باشه که به خارج حرکت کنن۰اینوبایدپیشازبقیه ی عوامل بررسی کرد۰وگرنه دچاراین اشتباه میشیم که ماتنبل وتهی مغزوغیرمولد ووووهستیم۰یااینکه میایم میگیم توسعه اینومیخاداونومیخاد۰شماسرزمین رودارید۰آب رودارید۰بذرمناسب ونگهداری مناسب ازگیاه روندارید
نقل قول
0 # نفتخالقی 1396-07-07 23:04
قطعا علت اصلی عقب ماندگی ما در حوضه افتصاد نفت است. همین امروز هم نفت به یک باره از اقتصاد حذف شود مشکلات زیادی پیدا می شود ولی در میان مدت مشکلات حل شده و ما به تدریج به توسعه یافتگی می رسیم. ایران با معادن و از جمله گاز می تواند گلیم خود را از آب بیرون بکشد. اضافه کنید کشاورزی و دامپروری که بخاطر وجود نفت بسیار نحیف است. نه در گذشته و نه امروز و در هیج کجای دنیا فرهنگ در مدرسه و کتاب و سخنرانی تغییر نکرده و فقط اجبارها هستند که انسانها را در مسیر بهینه قرار می دهند. مطالعه در تاریخ این موضوع را ثابت می کند. در هر صورت در این مورد مطلب بسیار زیاد است که در این مقال نمی گنجد.
نقل قول
+1 # جواب: اخلاق و توسعه .......... (برنامه رهیافت سیمای اصفهان)حسین 1396-07-05 09:52
تا وقتی آزادی و سکولاریسم(جدایی دین از حکومت)اتفاق نیفته هیچ انتظاری در هیچ زمینه ای برای توسعه وجود نداره...
نقل قول
+2 # با سلامپروین 1396-06-13 05:39
مسیر بسیار دشواری را برای توسعه داریم و چیزی که مرا بسیار نگران میکند ضعیف بودن سرمایه اجتماعی است .
نقل قول
+3 # ژنتیکوحید 1396-06-08 11:44
با سلام و عرض ادب ! جناب آقای دکتر بنده کتاب مناقشهاتمی شما رو چند بار خوندم فوق العاده بود ولی به نظرم تنها نکته ای که مغفول مانده است ژنتیک و سطح آگاهی مردم ایران به انظمام خودبرتر بینی این ملت است که کار فرهنگی وسیعی میخواهد به نظرم ژنتیک این ملت با توسعه هم خوانی ندارد چرا که راحت طلبی در ذات این ملت نهادینه شده ! به نظرم خلایق هر چه لایق ! دوست دارم نظر شما رو درباره ژنتیک مردم خاورمیانه و علت های عقب افتادگی در طی قرون متمادی رو بیشتر جویا بشم ؟ خداوند شما رو حفظ کند
نقل قول
+1 # عدم پخشحمید 1396-06-06 20:59
متاسفانه پخش برنامه امکان پذیر نیست

----------------------------------------------------------
با سلام، لینک برنامه چک شد و مشکلی در ارتباط با پخش وجود نداشت. چنانچه امکان پخش ویدئو بر روی مرورگر شما وجود ندارد، پس از باز کردن لینک فوق، از گزینه دانلود استفاده نمایید و بعد از بارگذاری، فیلم را بر روی کامپیوتر خود تماشا کنید.
با احترام
مدیر تارنما
نقل قول
-1 # تشکر وپیشنهادفرهاد 1396-06-06 17:19
سلام، من از طریق کانال تلگرام با سخنرانیها ومطالب حضرتعالی در ارتباط هستم وهمیشه این مطالب وسخنرانیها رادنبال میکنم خداوند شما وتمامی روشنفکران متعهد ومسئول رابرای ما نگهدارد
یک پیشنهاد دارم اگر منت بگذارید در این خصوص برنامه ایی ویا سخنرانی ارائه دهیدسپاسگزار خواهم شد
عنوان: حفظ فرهنگ وادبیات هر ملت در توسعه وپیشرفت آن کشورچه اثری دارد وچه راهکاری ارائه می فرمایید.
چندی پیش بحثی داشتم در این ضمینه که چرا ما ایرانیها وقتی به کشور خارج میرویم همه چیزمان عوض میشود حتا زبان نوشتاریمان، واز طریق تلگرام مرتب پیامهای انگلیسی می فرستیم آن هم پر از غلط ، ویا بعضی جوانها داخلی بجای فارسی نوشتن به قول خودشان فینگلیش می نویسند وحاضر نیستند فارسی بنویسند واین را برای خود کلاس میدانند.
ای کاش در مهد کودکها ومدارس به موازات یاد دادن زبان انگلیسی که بسیار مفید وضروری است ماهی یک بیت شعر حافظ ویا سعدی ویا.... به کودکمان یاد میدادندما حفظ کنند .ارادتمند شما فرهاد
نقل قول
+1 # توسعه پایدارفراز 1396-06-06 14:39
متاسفانه زمان این دست برنامه آنچنان است که تنها بتوان به مفاهیمی مثل رشد، توسعه، توسعه پایدار پرداخته و فرصت نمی‌شود به بسط مسئله و راهکارها پرداخت.
تشکر از آقای دکتر رنانی که بذر گفتگو در خصوص این مبحث را باز کرده و پیگیری می‌کنند. امیدوارم هرچند با یک صده تاخیر این گفتگوها به توافقی برای اصلاح عملکردمان برسد.
نقل قول
+1 # توسعه پایدارحسن 1396-06-06 09:16
سلام خدمت آقای دکتر رنانی،مصاحبه تون رو کامل دیدم و استفاده بردم،کاملا درست فرمودید،توسعه با تکنولوژی میسر نمیشه ما ابتدا باید فرهنگ و اخلاق رو توسعه بدیم،ولی اگه بخواهیم واقع یین باشیم و شجاع،باید بگیم ریشه بی فرهنگی و بی اخلاقی،بدون شک حکومت دینیه،و تا وقتی هست،نه تنها توسعه ای در فرهنگ و اخلاق و متعاقبش اقتصاد اتفاق نمیفته بلکه روز به روز بدتر و داغونتر میشه(کما اینکه در چهل سال اخیر اینطور بوده)
نقل قول
+3 # اخلاق و توسعههرمز اميرى 1396-06-06 01:42
من در كانادا زندگى ميكنم و سخمرانيها و مقالات شما را از طريق اين لينك تلگرام دنبال ميكنم و لراى شما تندرستى و موفقيت آرزو دارم.
نقل قول
+1 # همپایی توسعه اقتصادی و توسعه فرهنگی ؟!!!!عبید آقایی 1396-06-05 23:44
با سلام ودرود بر استاد گرامی

با کلیت بحث فوق موافقم و اما در باره ی این استنباط که عدم همپایی توسعه اقتصادی و فرهنگی علت اصلی مشکلات جامعه امروز ما است اندکی تردید دارم!
با نگاهی به تجربه کشورهای حاشیه خلیج فارس (البته بنده مطالعه دقیقی از وضعیت این کشورها ندارم! و بنا بر اطلاعات عمومی وکلی عرض میکنم) می توان نتیجه گرفت که در زمینه توسعه فرهنگی چندان در این کشورها کار نشده است و اما در زمینه توسعه اقتصادی خیلی حرکت کرده اند و این وضعیت به نسبت مطلوبی برای این کشورها در مقایسه با کشور ما برای آنها ایجاد کرده است.
می خواهم این نتیجه را بگیرم که علت العلل مشکلات جامعه ما همپایی توسعه فرهنگی و اقتصادی نیست و این یکی از علت هاست.
در مصاحبه ای از دکتر سریع القلم یادم میاد که عواملی مثل روابط با جهان بین الملل، سیاست های کلی کشورها و عواملی از این دست نیز بسیار بر توسعه یافتگی کشورها موثرند.

پیروز و شاد کام باشید.
نقل قول

اضافه کردن نظر