آبِ ولرمِ زلزله

در چند روز اخیر با سه مشاهده مرتبط با هم درباره زلزله روبه‌رو شدم که فقط آنها را شرح می‌دهم و سعی می‌کنم شرح آنها را به تحلیل خودم آلوده نکنم. مشاهده‌ها را از آخر شروع می‌کنم:

 

مشاهده اول:
دیشب به همراه همسرم با اتوبوس از اصفهان به تهران حرکت کردیم و ساعت ۵ صبح به تهران رسیدیم. برای صبحانه، منزل یکی از همکاران دعوت داشتیم. از اتوبوس که پیاده شدیم در ترمینال بیهقی از کسی شنیدیم که دیشب حدود ساعت یک صبح در تهران زلزله‌ای به بزرگی ۴.۲ ریشتر آمده است. سر صبحانه از همکارم پرسیدم که شما زلزله را حس کردید؟ گفت نه ما خواب بودیم و بیدار هم نشدیم.

گفتم یعنی اگر زلزله دیشب یک پیش‌لرزه بود و زلزله اصلی پس از آن می‌آمد هیچ سیستم هشدار دهنده‌ای نبود که بلافاصله با وقوع پیش‌لرزه، شما را بیدار یا آگاه کند تا خود را در شرایط ایمن‌تری قرار دهید؟ گفت‌ ظاهرا که نیست. پیش خودم گفتم چه خوب بود اگر مسئولان «سازمان مدیریت بحران کشور» با وجود این همه فناوری‌های نوین ارتباطی و اطلاعاتی، راه حلی برای آگاه‌سازی عمومی از خطر فوری وقوع زلزله می‌اندیشیدند. مثلاً اکنون از طریق موج رادیویی اف.ام. می‌توان بر روی رادیو، تلویزیون و تلفنِ همراه، پیام‌های هشدار پخش کرد. شاید بتوان در زمانی که احتمال خطر زلزله بالاست به مردم اعلام شود که شب‌ها هنگام خواب، رادیو یا تلویزیون یا تلفن‌همراه خود را روی این موج اف‌.‌ام خاص روشن بگذارند و بخوابند،‌ آنگاه وقتی دستگاه‌های لرزه‌نگار، یک پیش‌لرزه معنی‌دار را ثبت می‌کنند و خطر وقوع زلزله اصلی بالا می‌رود این سیستم می‌تواند میلیون‌ها نفر را در تهران آگاه کند.

و البته شاید مناسب باشد که چنین سیستمی برای سایر استان‌هایی که احتمال زلزله در آن‌ها بالا می‌رود نیز اجرا شود. خدا کند مقامات مربوطه با این توجیه که این کارها موجب نگرانی جامعه می‌شود و نباید کاری کرد که مردم آرامش خود را از دست بدهند، مساله دادن «پیش‌آگهی زلزله» به شهروندان را پشت‌گوش نیندازند.

داستان بحران آب پیش روی ماست که از حدود ۱۵ سال پیش هشدارهایش شروع شد. مثلاً سال ۸۳ کارشناسی در مرکز هم‌اندیشی توسعه استان اصفهان اعلام کرد که ما برای جلوگیری از نابودی منابع آبی‌مان نیاز به «پلیس آب» داریم و برخی از مقاماتی که در جلسه حضور داشتند به پیشنهاد او خندیدند. اما متاسفانه مسئولین هنوز هم جرأت این که مساله بحرانی بودن وضعیت آب و ضرورت برقراری سیاست‌های سفت‌وسخت برای مصرف آب را با مردم مطرح کنند ندارند. یادمان باشد که در اوج بحران آب، هنوز مغازه‌داران ما پیاده‌روهای مقابل مغازه خود را با آب می‌شویند، شهرداری‌ها حجم عظیمی آب را در چمن‌کاری‌های شهری تبخیر می‌کنند، و پسته‌کاران ما برای تولید یک کیلو پسته، شش برابر پسته‌کاران آمریکایی آب مصرف می‌کنند.

این بند آخر را برای این ننوشتم که یک «نیش اقتصادِ سیاسی» به مقامات زده باشم، بلکه نوشتم تا به هموطنان تهرانی که در معرض خطر هستند عرض کنم که «کتمان خطر» در نظام تدبیر ما به یک رَویّه تبدیل شده است. شاید لازم باشد هزاران جوان متخصص نرم‌افزار در تهران خودشان دست به کار شوند و در یک همکاری جمعی، نرم‌افزاری برای دادن «پیش‌آگهی خطر وقوع زلزله» برای شهرشان بنویسند و آن را به مراکز آنلاین زلزله نگار متصل کنند، تا همه تهرانی ها شب‌ها هنگام خواب آن نرم‌افزار را روی موبایل‌شان فعال کنند و بخوابند.

 

مشاهده دوم:
از ترمینال بیهقی اسنپ گرفتم تا به خانه میزبانمان عزیمت کنیم. در طول مسیر، راننده گفت: شنیدید که دیشب در تهران زلزله آمد؟ گفتیم بله. گفت‌ ما چون خواب بودیم و خانه‌مان هم شرق تهران است و از کانون زلزله دور بودیم متوجه نشدیم اما خواهرم چون خانه اش در حوالی میدان آزادی است زلزله را متوجه شده بود و بیدار شد و به ما زنگ زد و گفت از خانه بروید بیرون. پرسیدم: شما بعد از تلفن خواهرتان از خانه بیرون رفتید؟ گفت رفتیم بیرون اما چون دیدیم تعداد کسانی که بیرون ریخته‌اند خیلی زیاد نیست، ما هم برگشتیم به خانه. بعد راننده نکته مهمی را گفت.

گفت «به نظرم، نظر خدا از ما برگشته و تصمیم گرفته یک کار اساسی برامون انجام بده. غلط نکنم داره قضیه قورباغه پخته پیش میاد که اول توی آب ولرم بی‌حس می‌شه و بعد کم‌کم می‌پزه. حالا هی زلزله های کوچولو می‌یاد تا ما عادت کنیم و حساسیت‌مون کم بشه و وقتی زمین می‌لرزه تو خونه بنشینیم و بگیم خوب اینم به خیر گذشت و حتی مساله زلزله را به شوخی و مسخرگی بکشیم؛ مانند بقیه مشکلات، مثل آلودگی‌هوا یا ریزگردها یا بیکاری یا تورم یا ورشکستگی موسسات مالی که اولش هیاهویی می‌شود و بعد همه فراموششان می شود و می‌روند دنبال زندگی‌شان؛ زلزله هم دارد چنین وضعی پیدا می‌کند. بعد هم یک شب یک زلزله اساسی میاد و اساسی بِهِمون حال میده».

 

مشاهده سوم:
چند روز پیش، بعد از زلزله اول تهران، در یک جمع کارشناسی حضور یافتم. پیش از جلسه یکی از حاضران به صورت غیررسمی صحبت‌هایی را مطرح کرد که نمی‌دانم مستند است یا نه و فرصت تحقیق هم نیافتم. اما حتی اگر سخنانش مستند هم نباشد، نکات مهمی در آن نهفته است که این‌جا می‌آورم.

گفت پیش از انقلاب مساله خطر زلزله در تهران مورد توجه سیاستگذاران قرار گرفت. یک تیم مطالعاتی سطح بالا از خارج دعوت شد تا در مورد مدیریت بحران پس از زلزله در تهران مطالعه کند و نظر بدهد. آن تیم پس از مدتی بررسی و مطالعه روی ساختار شهر تهران، اعلام کرد: پس از زلزله، و بعداز نجات زندگان و احتمالاً مهار برخی آتش‌سوزی‌ها، مهم‌ترین مساله، دفع اجساد است. به علت فروریختن ساختمان‌ها بخش اعظم راه‌ها و خیابان‌ها مسدود می‌شود. بیشتر خودروها هم یا زیر آوار مانده‌اند یا به علت تخریب یا تخلیه پمپ بنزین‌ها، سوختی برای حرکت ندارند. بنابراین امکان جابه‌جایی اجساد کشتگان به بهشت‌زهرا یا خارج از تهران وجود ندارد. حتی اگر راه‌ها هم باز باشد امکان حرکت میلیون‌ها نفر برای دفع اجساد کشتگانشان در بیرون تهران وجود ندارد. از این گذشته، به علت ناامنی و خطر سرقت، افراد سالم ترجیح می‌دهند که از کنار منازل مسکونی خود تکان نخورند. در این صورت پس از دو سه روز، عفونت چند صدهزار جسد موجب می‌شود که بوی تعفن تمام تهران را فرا بگیرد و امکان ادامه زندگی را در تهران از بین ببرد. بنابراین آن تیم کارشناسی مهم‌ترین مساله در زلزله تهران را پس از نجات زندگان، دفع اجساد دانسته‌اند.

آن کارشناس می‌گفت پیشنهاد آن تیم مطالعاتی این بوده است که در هر منطقه تهران چندین زمین شناسایی و توسط شهرداری تملک شود و این زمین‌ها به صورت بایر نگهداری شود تا در هنگام زلزله، محل دفن اجساد همان منطقه باشد. او می‌گفت در همان سال‌های قبل از انقلاب این زمین‌ها شناسایی و در نقشه شهر علامت گذاری و توسط شهرداری‌های مناطق تملک شد و برای این کار اختصاص یافت. اما ظاهراً بعد از انقلاب کم‌کم این زمین‌ها واگذار شده یا به فروش رفته و در آن‌ها ساخت‌وساز انجام شده و دیگر اثری از آن‌ها نیست.

روایت این کارشناس از تخصیص و تملک و سپس اشغال و ساخت‌وساز این زمین‌ها درست باشد یا غلط، اکنون این سوال مهم را پیش روی ما قرار می‌دهد که: آیا امروز مقامات مسئول فکری در این‌باره کرده اند؟ یادمان نرود که هنوز بخش زیادی از بازماندگان زلزله بم از این که برای پرهیز از عفونت اجساد، لودرها زمین را کندند و اجساد عزیزانشان را به صورت گروهی و گاه ناشناس دفن کردند دل آزرده اند.

 

جمع بندی:
بگذارید جمع‌بندی نکنم. اما بیایید، همدلی، همفکری و همکاری را میان خودمان بالا ببریم. این تنها راهی است که برای عبور از مشکلات و بحران‌ها در جلوی پای جامعه ما قرار دارد. شاید جوانان یا نهادهای مدنی هر منطقه از شهر بتوانند از طریق تشکیل گروه‌های بحث و گفت‌وگو در فضای مجازی، برای مشکلاتی که پس از حوادثی مانند زلزله پیش می‌آید راهکارهایی عملی پیدا کنند و آنگاه در لحظات حساس و در زمان وقوع بحران، بتوانند در منطقه خود همیاری و همکاری اهالی منطقه را برای مدیریت بهتر بحران شکل دهند. و البته ای کاش خود «سازمان مدیریت بحران کشور» تشکیل «شبکه‌های مدیریت مدنی بحران» را تشویق می‌کرد.

 محسن رنانی

6 دی ماه 1396

 

نظرات  

0 # جواب: آبِ ولرمِ زلزله .......... (شرحی از سه مشاهده درباره زلزله)بوتیمار 1396-10-16 10:56
جناب آقای دکتر رنانی با سلام و عرض احترام. حدود شانزده سال پیش و در اثنای جستجوی مطالبی در خصوص زلزله تهران دریافتم که کارشناسی از موسسه جایکا ژاپن تصاویر دیجیتالی از تمامی نقشه های تهیه شده در مطالعه دو سناریوی احتمال وقوع زلزله در گسلهای شمال تهران و شهر ری را برای اطلاع و آگاهی ایرانیان روی سایت اینترنتی خود گذاشته اند و مدتی پیش تمامی انها با کیفیت مناسب , بصورت PDF در دسترس همگانی علاقه مندان قرار گرفت. گزارش سازمان مدیریت بحران برای سازمانهای بین المللی نیز پس از اتمام پروژه با درج چند تصویر از همان گزارشات در اینترنت منتشر شد و جالب است که در مراجعه متعاقب به روابط عمومی مرکز مدیریت بحران در آن هنگام امکان هیچ سوال و پرسشی از کارشناسان خودی فراهم نشد! فکر می کنید به غیر از اشخاص مرتبط با این پروژه چه کسری از مردم حتی خلاصه گزارش انتهایی مدیر مطالعات سال 76 جایکا را در طی این بیست سال خوانده اند؟ مرحوم دکتر شریعتی می گفت که : دانایی رنج است. شاید به همین علت است که خیلی از ما ایرانیان از تعمیق دانایی خود در بسیاری از امور بیمناکیم و آسودگی ندانستن و نخواستن اطلاعات تکمیلی را به دانستن رنج آور ترجیح می دهیم. از سوفوکل حکیم نقل شده که : بجویید تا بیابید آن را که نجویند، نخواهند یافت...
نقل قول
0 # سیستم نرم افزاری اخطار و آگاهی دادن زود هنگام در زمان وقوع زلزلهبوتیمار 1396-10-16 10:24
https://pubs.er.usgs.gov/publication/fs20143083 لینک مطلبی در خصوص تست سیستم نرم افزاری اخطار و آگاهی دادن زود هنگام در زمان وقوع زلزله.
نقل قول
0 # جواب: آبِ ولرمِ زلزله .......... (شرحی از سه مشاهده درباره زلزله)اسماعیل سلیمیان 1396-10-15 17:38
سلام
بنده برای یک مشاوره علمی درخواست دیدار حضوری استاد را دارم
از طریق فرم ارتباط با ما شرح دادم
لطفا مساعدت فرمایید
نقل قول
0 # جواب: آبِ ولرمِ زلزله .......... (شرحی از سه مشاهده درباره زلزله)مهدی کرمانشاهی 1396-10-14 01:26
ما در دام دو زلزله افتادیم یکی طبیعی که ایران رو بسان بچه تاب میده و یکی زلزه اجتماعی و سیاسی و اقتصادی و فرهنگی که در حال سرنگونی تما پایه های ایرانه و متاسفانه زلزله طبیعی در برابرش در حد یک نخود بیشتر نیست.افسوس
نقل قول
0 # جواب: آبِ ولرمِ زلزله .......... (شرحی از سه مشاهده درباره زلزله)م.ضیایی 1396-10-13 20:14
باسلام
احتراما با کمال تاسف با اینکه 15سال در دانشگاه اصفهان شاغل هستم تاکنون افتخار آشنایی با شما را نداشته ام. امروز همسرم نوشتار شما درمورد تحلیل اقتصاد ایران بعد از انتخابات یازدهم و پیش بینی های شما در مورد اغتشاشات اخیر ایران رو میخواند نام شما رو سرچ کردم . واقعا که تحلیل هایتان عاااالی بود. موفق باشید استاد گرامی ایا امکان برگزاری جلسه در دانشگاه هم دارید
نقل قول
0 # متشکرممحمد مصطفی 1396-10-13 14:32
واقعا متشکرم به عنوان یک آدمیزاد با مدرک فنی به سینه چسبانده و نان کار فنی خورده عرض میکنم ، با تمام وجود شعار شما ر را قبول دارم :
نقل قول
+2 # درودقیصری 1396-10-09 23:13
مطالب اقای دکتر را میخوانیم وفقط می توانیم حرص بخوریم افسوس
نقل قول
+1 # #اب ولرمم كريمي 1396-10-09 23:13
با سلام و ادب استاد گرانقدر

اميدوارم كارگروههاي مردمي متشكل از متخصصين حوزه هاي مختلف به منظور اقدامات لازم گرد هم ايند ديگر منتظر عملكرد دولت و ديگران ماندن به قيمت جان ميليون ها انسان تمام ميشود
#برخيزيم
م كريمي كاشناسي ارشد مشاوره
نقل قول
+1 # لزومِ "موضوع" قرار گرفتنِ ایرانامیر ترکاشوند 1396-10-07 12:25
تشکر آقای دکتر رنانی بابت نوع گزارش و ارائه راهکارهای مردمی و دولتی. اگر قرار باشد در 39 سالگی انقلاب و استقرار نظام جمهوری اسلامی، به نقاط ضعف آن بپردازیم تا این مسیر در ادامه، بهتر پیموده شود، چه بسا بتوان "مغفول بودن مسائل سرزمینی" و در یک کلمه ایران را یکی از دو ضعف اصلی جریان انقلاب، و به جای آن، تمرکز فعالیت‌ها و سیاست‌های اصلی بر محور "انقلاب اسلامی" و عطف شدن همه‌ی امور مهم بر آن محور دانست. وقتی ایران، از عطفیت بیفتد و در عوض همه‌ی عطف بر محور انقلاب اسلامی شود حاصلش خشک شدن دریاچه‌ها، تالاب‌ها و منابع آب زیرزمینی و نیز ظهور ریزگردهای وحشتناک و آلودگی‌های بی‌امان از یکسو و دغدغه‌ی اصلیِ متولیان و انقلاب نبودنِ مصیبت‌های یادشده از سوی دیگر است. درست به همین خاطر، زمین‌لرزه‌ها نیز مسأله اول کشور نخواهد بود چون جزو مسائل انقلاب و اسلامیت نیست! حال اگر در گوشه‌ای از جهان غرب، ظلمی به زنی باحجاب شود، دو برابر واکنش جریان انقلاب در مقایسه با واکنش‌شان به بلایای پیش‌گفته را برخواهد انگیخت. پس چاره‌ای نیست جز تغییر دادنِ نگاه متولیان انقلاب، و مهم نمودن موضوع ایران برای آن‌ها. با احترام ارادت
نقل قول
0 # جواب: آبِ ولرمِ زلزله .......... (شرحی از سه مشاهده درباره زلزله)گلناز 1396-10-07 11:50
سلام
وقت بخیر، خدا قوت
ممنون می‌شم اگر آدرس کانال تلگرامی‌تون رو برای بنده ارسال کتید.
نقل قول
0 # تشکر و امتنان جناب دکتر رنانی عزیزکوثر 1396-10-07 11:15
از تمام مطالب شما موشکافانه درس میگیرم و به دوستان هم ارسال میکنم.
اما پیشنهادی دارم در حد یکی از دانش اموختگان شما؛
اینکه مطلب بصورت لینک در کانال تلگرام هست ممکنه از حوصله برخی مخاطبین کم طاقت و شتابزده خارج باشه؛ کاش نکات اصلی مطلب رو به شکل پیام های کوتاه تلگرامی بفرستید داخل کانال در حد چند جمله مثلا (میدونید برای ما که سالها دانشجو بودیم خوندن مطلب طولانی توجیه داره تا به عصاره یا اسانس برسیم اما هدف شما قطعا ملت ایرانه نه فقط دانشجویان دکتری و شیفتگان اموختن؛ لذا این پیشنهاد برای ارتقا سطح اگاهی احاد جامعه جسارتا مطرح گردید.
ممنونم از زحمات و دلمشغولی شما
کوثر
دانشگاه علوم پزشکی تهران
نقل قول
0 # جواب: آبِ ولرمِ زلزله .......... (شرحی از سه مشاهده درباره زلزله)محمدرضا 1396-10-07 11:10
سلام وخدا قوت خدمت استاد عزیز
ای کاش مسئولین محترم متوجه دلسوزیهای شما بشوند
نقل قول
0 # شوخیاعظم حبیبیان 1396-10-07 11:01
از شما تمنا دارم...من آدم سر شناسی در جامعه نیستم ولی تو رو خدا از این این و این خود یکبار هم که شده اگر بهار سنگینی هم دارد بخاطر ایران و ایرانی در تلویزیون بطور رسمی با تبلیغات از قبل رو آنتن رفتهحصور پیدا کنید...من در یک گروه رسمی در شهر مهدیشهر سمنان تمام مقالات شما را انتشار میدهم. ..تو رو خدا شما رو به دین و مذهبتان حضور پیدا کنید...هشدار دهید. ..
نقل قول
0 # شوخیاعظم حبیبیان 1396-10-07 10:56
سلام آقای زنانی.لطفا درمورد مسئله آب اول خودتان یکبار جرات کنید و درکانال رسمی تلویزیون حضور پیدا کنید واعلام خبر نمایید.خواهش میکنم.
نقل قول
+3 # در ادامه مشاهده اولمهدی www.00397.ir 1396-10-07 10:43
ایجاد موج رادیویی برای ساعات پس از حادثه پیشنهادی منطقی است اما اطلاع رسانی از طریق پیامک در لحظات آغازین و ساعات پس از آن روشی بسیار ساده، کم هزینه و کاربردی است. این موضوع را هم باید اضافه کرد که در چند زلزله اخیر مشاهده شده که پس از زمین لرزه اصلی تا رسیدن موج به شهرها و روستاهای اطراف چند دقیقه ای فرصت وجود دارد. به طور مثال پس از زمین لرزه 7.3 ریشتری کرمانشاه شهرهای نزدیک به کانون تا چند دقیقه بعد شاهد لرزش بودند که در این فرصت اطلاع رسانی فراگیر پیامکی منطقی ترین راه است.
این روش در کره جنوبی پیاده شده و در زلزه 7 ریشتری روز 24 آبان خبر دریافت پیامک، 20 ثانیه پیش از زلزله توسط یک دانشجوی ایرانی ساکن سئول در رسانه های فارسی زبان منتشر شد.
نقل قول
0 # آب ولرم زلزلهنوری 1396-10-07 10:38
با سلام و درود
امیدوارم هم ما مردم و هم مسئولین کمی بخودمون بیایم و جدی تر به موضوع بپردازیم
با سپاس فراوان از رهنمودهای حضرتعالی
نقل قول
+2 # جواب: آبِ ولرمِ زلزله .......... (شرحی از سه مشاهده درباره زلزله)منوچهر افشار 1396-10-07 09:49
آقای مجبد محمدی شما فکر کنید ایشان اصلا استاد دانشگاه نیست.
نقل قول
-2 # باسلاممجيدمحمدي 1396-10-07 09:31
سلام اقاي دكتر اي كاش من مثل شما در دانشگاه مشغول بكار بودم وحقوق خوبي مي گرفتم وبهتر از شما مي توانستم سوار بر اين سخنان شوم
نقل قول
0 # جواب: آبِ ولرمِ زلزله .......... (شرحی از سه مشاهده درباره زلزله)محسن راهجردی 1396-10-07 09:29
با عرض سلام و تشکر مطلب شما را با عنوان آب ولرم زلزله خواندم. دلنگرانی شما از آنچه می خوانید می شنوید و مشاهده می کنید قابل تقدیر است. بنظر من ریشه اکثر نابسامانی های زندگی شهری به این بر می گردد که سیستم و مسئولین یا مردم را نادیده میگیرند و یا بهای بسیار اندکی به این رمه سرگشته می دهند و اسف که شبان نیکو چه اندک پیدا میشود. با اینهمه می خواهم توجه شما و از طریق صفحه شما توجه خوانندگانتان را به نوع فعالیتهای انجام شده. در مدیریت بحران شهرداری مشهد و شبکه آسیایی جامعه ایمن. در قالب تشکیل و آموزش گروه های دوام ثامن جلب کنم شاید از راه مطالبه اتفاقات خیر در کشورمان فراگیر شود. دوستان میتوانند برای کسب اطلاعات بیشتر کلید واژه های بالا را جستجو کنند.
نقل قول
-1 # زلزلهعلی خانی 1396-10-07 09:11
درود استاد عزیز
نقل قول
-1 # انتقادa 1396-10-07 09:07
سلام و خسته نباشید .. البته پیشنهاد دادن خیلی خوبه و در این موقع ها خیلی ها نظر میدند .. به نظرم آقای رنانی میتونن خودشون برای اینکار یه اقدامی کنند ..الان که دلت و شهرداریها دست دستانشون هست .. تو محافل دوستنتون به عنوان یک مطالبه مردم مطرح کنید .. استاد عزیز
نقل قول
+1 # سپاسرضا فرخ 1396-10-07 07:06
درود وسپاس ازآگاهی بخشی وتعهدتان
جاویدوتندرست باشید استاد....
نقل قول
0 # جواب: آبِ ولرمِ زلزله .......... (شرحی از سه مشاهده درباره زلزله)باسلام واحترام 1396-10-07 05:52
ممنون ازنظرات ارزشمندی که بیان می فرمایید ساده وعاری ازهرگونه شعاری
نقل قول
+3 # جواب: آبِ ولرمِ زلزله .......... (شرحی از سه مشاهده درباره زلزله)محمد 1396-10-07 03:57
با سلام، وضعيت جامعه ما در خيلي از زمينه هاي مورد اشاره جنابعالي مصداق همان "انشالله كه گربه هست" پس از شنيدن صداي شكستن يا افتادن چيزي در حياط منزل هست. نه ما مردم و نه دولتمردان ما كه برايند جامعه هستند تمايلي به شنيدن اخطارها ندارند و حتي وقتي صداي اژير به اندازه اي بلند هست كه ديگر نميشود ان را انكار كرد موضوع حمل بر قضا و قدر ميشود. شايد ابتدا بايد ريشه هاي اين كتمان و رو دربايستي عمومي رو در ضمير ناخوداگاه اجتماعي جامعه پيدا كرد و در مورد علاج ان تدبيري انديشيد. خطراتي كه ادامه حيات تمدن ما در فلات ايران رو تهديد ميكنه فقط زلزله نيست..براي خيلي از موارد ديگر (مثل فقر، شكاف طبقاتي، رانت و تبعيض، بي اعتمادي مردم/مردم و دولت/مردم، كم ابي، الودگي هوا، خطر درگيرشدن در مناقشات منطقه اي و غيره) زنگ خطر مدتهاست به صدا درامده ولي انشالله گربه هست.
نقل قول
0 # بيان خاطره اى از آغاز جنگ تحميلىكامران سلطانى 1396-10-07 02:02
با عرض ادب و احترام خدمت شما استاد گرامى
جناب دكتر حقير اين افتخار را دارم كه در دوران دانشجويى در دانشكده اقتصاد دانشگاه اصفهان شما را از نزديك ميديم اما چون در رشته حسابدارى مشغول تحصيل بودم اين افتخار نصيبم نشد كه حداقل ٢ واحد درسي را با شما پاس كنم اما اينك تقريباً تمام مطالبى را كه در كانال شما گذارده شود سريعاً ميخوانم و براى دوستانم ارسال مي كنم.
و اما خاطره از جنگ
بياد دارم كه پدر مرحومم در سال هاى 60 و61 با وزارت نيرو همكارى مي كردند و ياد دارم شبى كه به خانه آمد و يكى از بستگان هم منزل مان بود پدر مي گفت كه ما از جنگ هيچ ترسي نداريم اما از گربه ها واقعاً مي ترسيم و وقتى كه آشنا علت رو جويا شد، پدرم گفت كه چون گربه ها از گوشت انسان ارتزاق كردند حالا وحشي شده و به ما حمله ميكنند.
و اما توى چند روز گذشته اعلام شده كه تهران بين 50 تا70 ميليون موش دارد و به محض بيان اين خبر بياد گفته پدر افتادم كه گربه وحشي شده بودند.
بارى اگر خداى نكرده يه زلزله مهيبى در تهران اتفاق بيافتد شك نكنيد كه متاسفانه همان ماجراى اتفاق مي افتد كه موش ها به حيوانات بسيار وحشي تغيير ذاعقه داده شده و به هر كسي حمله ميكنند و من فكر ميكنم اگر راهكارى براى اين جانوران اتخاذ نشود همين موش ها به يك معضل تبديل ميشوند
با سپاس فراوان از شما
نقل قول
0 # جواب: آبِ ولرمِ زلزله .......... (شرحی از سه مشاهده درباره زلزله)محسن 1396-10-07 01:22
عالی بود....
نقل قول
0 # ایجاد هسته مرکزی نهاد مدنیشهرام خالقی 1396-10-07 01:21
با آرزوی روزی که جناب دکتر رنانی تصمیم بگیرند عاشقان را دور هم جمع نمایند و این سوز سخن مجید زینی ها ،به شور و نشاط و پیشرفت تبدیل شود.
نقل قول
+1 # تشکر و قدر دانیحمید 1396-10-06 23:52
سلام استاد ، مدت زیادی نیست با نام و نشان و کلام و ادبیات متبحرانە جنابعالی آشنا شدەام ولی خیلی از یاد گرفتەام از بیاناتت ، خرسندم کە شما را شناختم ولی متاسفم از دانش جنابعالی و امثال شما در ایران استفاده نمی شود ، نکنه حکومتی ها میترسند ، از راهکارهای شما مردم بهرمند شوند ، ایران آباد ،،،،،، نکنه توسل به خرافات کمرنگ ،،،، بازم ممنون ؛ حمید ، کردستان
نقل قول
0 # جواب: آبِ ولرمِ زلزله .......... (شرحی از سه مشاهده درباره زلزله)حسین 1396-10-06 23:37
سلام استاد ممنون از دلسوزیتان .چطور میشه آگاهی از زلزله و راهکارهای و بهترین راه مواجهه با اون رو در مداریس پیاده کرد
نقل قول
+1 # جواب: آبِ ولرمِ زلزله .......... (شرحی از سه مشاهده درباره زلزله)داریوش سعیدی 1396-10-06 23:04
سلا آقای دکتر ..بنده هم همچون لسیاری از هم میهنان پیگیر فرمایشات وسخنرانیهایتان در تمام زمینه ها بوده ام ،از آسیبهای نخبگی در جامعه شناسی تا تقریرات سیاسی همچون نه به تحریم انتخابات دردوره اول آقای روحانی که در واپسین لحظات درروزنامه شرق چاپ شد ونظرم را تغییر داد و رای دادم ،اما امیدوارم بیشتر راجع به مسایل روز جامعه اظهارنظر فرموده وشاهد نظرات جامع شما در کانال تلگرام باشیم ،آرا جنابعالی اکنون بیش از پیش مخاطب خود رایافته و باتوجه به لحن همه فهم ،روان وساده ای که از مسایل پیچیده روز دارید ،بیشتر بگویید ،خداحفظتان کند
نقل قول
0 # خودمان باید چشم امید خودمان باشیمعبدالهادی اسدپور 1396-10-06 23:03
کسی دلش برای دیگری نسوخته باید این فرهنگی بین خود مردم باشه که دغدعه دزدی و ... نداشته باشیم و خودمان تا جایی که میتونیم به همدیگه کمک کنیم. هر کسی هم میاونه از خودش شروع کنه
واقعا چند نفر که میتونستن کارهایی که استاد گفتن رو انجام بدن در حال انجام دادنن
نقل قول
0 # جواب: آبِ ولرمِ زلزله .......... (شرحی از سه مشاهده درباره زلزله)پ.بهرامی 1396-10-06 22:52
سلام واحترام و هزاران درود بر شما
ممنون از آنچه که برای ما مینویسید و از وقتی که میگذارید.
توانتان روز افزون.
خدا شما را حفظ کنه الهی.
نقل قول
0 # جواب: آبِ ولرمِ زلزله .......... (شرحی از سه مشاهده درباره زلزله)فرزانه 1396-10-06 22:42
عالیبود موافقم
نقل قول
+3 # زلزلهسروش 1396-10-06 22:04
ما در آخرین پرده نابودی یک تمدن هستیم . تمام این اتفاقات هم طبیعیه . زیاد نباید فکرش رو کرد
نقل قول
+1 # طلب راهنمایی از جانب یک دانشجوی سال 5 پزشکیمجیدزینی 1396-10-06 21:59
باسلام و عرض ادب و احترام افزوده
جناب آقای دکتر رنانی اینجانب از مدتها پیش مطالب حضرتعالی چه کتابی که درمورد بازی هسته ای و...و چه مطالب و وویس ها و دیگر مطالب شما را با دقت دنبال میکردم وهم اکنون نیز پیگیر هستم.من یک دانشجوی یزدی در شهر تهران مشغول به تحصیل پزشکی هستم در شهر یزد سازمان مردم نهاد کوچکی داشتیم که برای من بسیار روح افزا و دلخوش کننده بود اما اکنون از این حداقل سهم اجتماعی خودم محروم هستم.روزانه شاهد دلسردی همکلاسی های خودم از رشته شان بخاطر تهمتهای جامعه ،سرکوفتهای متعدد اساتید و... هستیم از طرفی نه تنها من که بسیاری از همکلاسی ها مدام دغدغه مردم داریم درحالیکه برخوردهای خوبی نمی بینیم.در مجموع این راهنمایی را از میخواهم که چگونه به سهم خودم و دیگر دوستانم میتوانیم قدمهای کوچکی برداریم برای فردای این کشورمان؟منظور من بیشتر رفتارهای فردی و جمع های کوچکمان در مقابل ابتدا به ساکن خودمان و بعد مردم عزیزمان است...
در مدت اخیر مطالب منتشر شده حضرتعالی کمی کم شده است .گاهی بهترین راه حلهای این اجتماع را از شما شنیده ایم لطفا کوتاه نیایید و ادامه دهید.
با تشکر و نهایت امتنان
کوچکترین
مجید زینی
نقل قول

اضافه کردن نظر